PENGENALAN CETAKAN LINO
Cetakan ialah proses terapan blok atau plat ke atas sesuatu permukaan kertas,
kain atau bahan yang lain. Seni percetakan melibatkan kerja-kerja melukis,
mengukir dan mencetak. Dengan menggunakan blok, pemidang dan plat logam, imej
dapat dicetak dengan banyak dan disebut sebagai edisi. Semua karya yang
dihasilkan dalam satu edisi adalah dianggap karya asli. Cetakan merupakan kesan
daripada gubahan yang dihasilkan oleh pelukis pada permukaan blok atau plat.
Permukaan blok diukir atau diguris sehingga imej yang terbentuk pada imej atau
blok tersebut dapat dipindahkan keatas kertas, kain atau bahan lain.
Cetakan dilihat hanya sebagai aktiviti seni kedua penting selepas lukisan,
ukiran mahupun fotografi. Hakikatnya, seni cetakan ini mempunyai daya hidupnya
tersendiri, terus mekar dan subur seiring kecanggihan persekitarannya. Daripada
teknik tradisional seperti cetakan skrin, potongan lino, potongan kayu,
gurisan, litografi hingga ke sinaran kosmik dan cetakan kreatif menggunakan
teknologi komputer terkini, kita akur bahawa seni unggul melampaui fesyen dan
sentiasa menawarkan sesuatu yang baru, tanpa mengira tarikh ia dicipta ataupun
usia penciptanya.
Hasil terapan warna dari blok atau plat, atau menyapu warna melalui suatu
stensil di atas sesuatu permukaan dinamakan cetakan. Permukaan blok cetakan mungkin
timbul, terbenam atau rata bergantung kepada jenis cetakan. Permukaan yang
boleh dicetak terdiri daripada kertas, logam, kayu, plastik dan kanvas.
Kelebihan cetakan ialah dapat menghasilkan cetakan yang banyak dengan
menggunakan blok atau stensil yang sama. Stensil atau blok boleh disusun dengan
cara-cara yang berbeza menggunakan warna-warna yang berlainan. Hasil-hasil
cetakan boleh disusun dalam bentuk siri (dinamakan edisi), dimana semua cetakan
dalam siri mereka. Cetakan juga merupakan proses menggambar atau mencorak yang
dihasilkan dengan mengguris atau memotong permukaan plat dan menggunakan
pigmen. Kemudian gambar atau corak dipindahkan pada permukaan kertas atau kain.
Melalui teknik cetakan, kita akan dapat menghasilkan beberapa edisi karya yang
sama dengan mudah.
SEJARAH CETAKAN LINO
Cetakan blok kayu buatan tangan muncul pada abad ke-7 Masihi di China. Industri
cetakan mono blok kayu buatan tangan muncul dan berkembang di Negara Barat pada
abad ke-14 Masihi. Pada masa itu, kemahiran mencetak digunakan untuk mencetak
bahan-bahan keagamaan, perhiasan ilustrasi buku, poster untuk berkomunikasi,
propaganda, bahan pendidikan dan sebagainya. Hasil cetakan Albrecht Durer yang
terkenal menggunakan blok kayu sebagai blok cetakan. Karya cetakan ini mempamerkan
kemahiran beliau dari segi melukis dan mengukir.
Penggunaan warna dalam cetakan diperkenalkan pada abad ke-15. Di Malaysia,
cetakan kayu digunakan untuk mencetak kain sarung (kain terap hitam) sebelum
kain jawa diperkenalkan. Selepas itu, cetakan muncul menjadi salah satu cabang
seni halus yang unik. Selepas itu cetakan muncul menjadi salah satu cabang seni
halus yang unik. Cetakan menjadi popular dan digemari ramai kerana:
a) menyediakan beberapa salinan setiap edisi
b) harganya yang tidak mahal seperti hasil karya yang lain.
c) bersaiz sederhana yang membolehkannya menjadi bahan koleksi orang ramai.
Kini, industri cetakan yang menggabungkan teknik canggih melalui bantuan
perisian computer serta kemahiran seni grafik yang bermutu tinggi telah berjaya
menjadikannya satu saluran seni yang baik. Sejarah awal cetakan bermula pada
tahun 3000 SM. Dikatakan kumpulan sumaria membuat salinan imej kulit kerang di
atas tanah liat yang berbentuk empat segi. Hasilnya mereka berjaya mebcetak
bentuk relif. Cetakan blok kayu buatan tangan mula muncul di Negara china pada
kurun ke 8. pada ketika itu mereka menggunkan kertas sebgai permukaan cetakan.
Perkembangan cetakan di Negara Eropah bermula pada 1418 masihi. Pada peringkat
awal cetakan digunakan sebagi bahan-bahan pendidikan, keagamaan, bahan
propaganda dan cetakan tekstil untuk pakaian. Cetakan bewarna mula
diperkenalkan sekitar abad ke 15. di Malaysia, cetakan hanya bermula dengan
menggunkan cetakan laser dan jet menjadi semakin popular dikalangan generasi
muda. Cetakan yang menggunkan computer juga dikategorikan sebagai computer
grafik
PERKEMBANGAN SENI CETAKAN
TEMPATAN
Karya-karya seni cetak tempatan terhasil menerusi media potongan kayu.
Misalnya, menerusi karya yang berjudul ‘Awaiting’ oleh Tan Tee Chie dan ‘Pertunjukan
Boneka’ oleh Lim Mu Hea. Subjek-subjek genre dan kemasyarakatan seperti alam
perkerjaan serta langskap persekitaran jelas kelihatan menerusi pengolahan
konvensional hitam putih yang bertenaga. Kemudian, muncul Lee Joo For dan
Abdullah Latif Mohidin dengan cetakan-cetakan gurisan asid mujarad dan
semimujarad pada pertengahan dekad 1960-an. Kemudian diikuti oleh
pelukis-pelukis lain seperti Seah Kim Joo dan T.K. Karan menerusi cetakan
monotaip. Nama-nama seperti Long Thien Shih, Ibrahim Ismail dan Lee Kian Seng
pula muncul menjelang akhir dekad 1960-an.
Menjelang akhir 1960-an dan 1970-an, apabila seni cetakan dijadikan suatu
bidang pengajian khusus di Fakulti Seni Lukis dan Seni Reka, Institusi
teknologi MARA (ITM) dan kini UITM serta di Fakulti Jabatan Ilmu Kemanusian,
USM. Ini kemudiannya diikuti oleh institusi-institusi seni lain seperti
Institusi Seni Lukis Malaysia. Menerusi institusi-institusi ini, terutamnya
UITM, lahirlah ramai seniman seni cetak Negara seperti Poniran Amin, Ismail
Latiff, Mansor Ibrahim, Awang Damit Ahmad dan Jamil Mat Isa.
Karya-karya awal seni cetakan banyak terhasil adalah menerusi media potongan
kayu. Misalnya menerusi karya judul “Awaiting” oleh Tan Tee Chie dan “
pertunjukan Boneka oleh Lim Mu Hue. Subjek-subjek genre dan kemasyarakatan
seperti alam pekerjaan serta landskap persekitaran seperti alam pekerjaan serta
lanskap persekitaran jelas kelihatan menerusi pengolahan konvensional hitam
putih yang bertenaga.
Cetakan potongan kayu secara konvensional begitu popular pada dekad 1990 an
memperlihatka teknik baru ditampilkan oleh para pelukis tanah air. Ini termasuk
cetakan computer oleh ismail zain” kagemusha and The Wax-Resist caper” (1989)
dan cetakan-cetakan seperti gurisan foto dan sutera saring oleh ponirin Amin, Bahaman
Hashim, wan Jamaludin Imran dan mohd. Jamil Mat isa.
Kehadiran Lee Joo For dan Abdul Arif Mohidin dengan cetakan-cetakan gurisan
asid mujarad dan semimujarad pada pertengahan dekad 1960 an kemudian diikuti
oleh pelukis-pelukis lain seperti Seah Kim dan T.K Karan menerusi cetakan
cetakan monotaip. Nama-nama lain seperti Long Thien Shih, Ibrahim Ismail dan
lee Kian Seng kemudiannya muncul menjelang akhir dekad 1960 an.
Seni cetakan lebih bersifat alternatif dan sampingan. Karya-karya cetakan
berkisar pada tema yang serupa dengan catan-catan mereka. Keadaan ini berubah
menjelang dekad 1960 – 1970 an apabila seni cetak dijadikan suatu bidang
pengajian khusus dikajian seni lukis dan seni reka . ini diikuti oleh institusi
–intitusi seni lain seperti institut seni Lukis Malaysia. Menerusi
intitusi-intitusi seni ini, terutamamnya institute Teknologi Intitut Teknologi
MARA, lahirlah ramai seniman seni cetak Negara seperti Ponirin Amin, Ismail
Latif, Mansor Ibrahim , juhari Muhammad Said, Bahaman Hashim, Awang Damit Ahmad
dan Mat isa. Raja Zahabuddin Raja Yaacob muncul selaku pemenang utama menerusi
cetakan serigraf “ Luar dari yang diketahui “.
CONTOH CETAKAN LINO
contoh gambar cetakan lino
apa beza cetakan lino dengan cetakan kayu?
ReplyDelete