CETAKAN
Pengenalan
Cetakan merupakan kesan daripada gubahan yang
dihasilkan oleh pelukispada permukaan blok atau plat. Untuk menghasilkan
cetakan, biasanya permukaan blok diukir atau diguris sehingga imej terbentuk
pada blok atau plat tersebut sebelum dapat dipindahkan ke atas kertas, kain
atau bahan lain. Blok yang sama dapat menghasilkan beberapa keping karya yang
serupa. Cetakan yang berulang kali ini disebut edisi/ siri. Cetakan juga
merupakan proses menghasilkan karya atau imej yang sama berulang kali. Dalam
aktiviti ini, semua karya cetakan dalam sesuatu edisi dianggap karya asli.
Sejarah cetakan ialah apabila cetakan blok
kayu buatan tangan muncul pada abad ke 7 Masihi di China. Seterusnya industri
cetakan mono bok kayu buatan tangan muncul dan berkembang di negara barat
menjelang abad ke 14 Masihi. Ketika itu, kemahiran mencetak digunakan untuk
mencetak bahan keagamaan, hiasan ilustrasi buku, poster untuk komunikasi,
propaganda, dan bahan pendidikan. Penggunaan warna dalam cetakan diperkenalkan
pada pertengahan abad ke 15. Sejarah cetakan di Malaysia dibawa masuk dari
Singapura pada tahun 1940 an melalui Nanyang Akademi. Rakyat Malaysia yang
belajar di Institut Seni di Singapura telah mempelopori teknik seni cetakan dan
memperluaskannya.Menjelang tahun 1960 an, teknik cetakan telah dimasukkan ke
dalam sukatan pelajaran seni lukis secara rasmi di institusi perguruan seperti
Institut Perguruan Ilmu Khas. Di Malaysia, cetakan kayu digunakan untuk
mencetak kain sarung sebelum kaedah lilin dari Jawa diperkenalkan. Seni cetakan
di Malaysia telah muncul sebagai satu cabang seni halus yang unik.
Media
Pembuat cetakan berkarya menggunakan berbagai jenis media,
termasuklah dakwat berasaskan air, cat air, dakwat berasaskan minyak, pastel
minyak, dan pigmen padat yang larut dalam air seperti crayon Caran D'Ache.Karya
seni cetak dilakarkan di atas permukaan yang disebut dengan plat. Teknik dengan menggunakan kaedah digital menjadi semakin popular saat ini.
Permukaan atau hamparan yang digunakan dalam menciptakan karya cetakan meliputi
papan kayu, plat logam, lembaran kaca akrilik, lembaran linoleum atau batu litografi.
Teknik lain yang disebut dengan serigrafi atau cetak saring (screen-printing)
menggunakan lembaran kain berpori yang direntangkan pada sebuah kerangka,
disebut denganscreen. Cetakan kecil juga boleh
dihasilkan dengan menggunakan permukaan kentang atau ketela.
Warna
Pembuat karya grafis memberi warna pada
cetakan mereka dengan menggunakan banyak cara. Seringkali pewarnaannya -- dalam
etsa, cetak saring, cukil kayu serta linocut -- diterapkan dengan menggunakan
plat, papan atau screen yang terpisah atau dengan menggunakan pendekatan
reduksionis. Dalam teknik pewarnaan multi-plat, terdapat sejumlah plat, screen
atau papan, yang masing-masing menghasilkan warna yang berbeza.
Tiap plat, screen atau papan yang terpisah
akan diberi tinta dengan warna berbeza kemudian diterapkan pada tahap tertentu
untuk menghasilkan keseluruhan gambar.biasanya hampir 3 hingga 4 plat
digunakan, tapi adakalanya seorang seniman grafik menggunakan sampai tujuh
plat. Tiap penerapan warna akan berinteraksi dengan warna lain yang telah
diterapkan pada kertas, jadi sebelum menerapkan warna, pemisahan antara warna
perlulah difikirkan dahulu.Biasanya warna yang paling terang diterapkan lebih dulu
kemudian ke warna yang lebih gelap.
Pendekatan reduksionis untuk menghasilkan warna dimulai dengan papan kayu
atau lino yang kosong atau dengan goresan sederhana. Kemudian seniman
mencukilnya lebih lanjut, memberi warna lain dan mencetaknya lagi. Bahagian lino atau kayu yang
dicukil akan mengekspos (tidak menimpa) warna yang telah tercetak sebelumnya.
Pada teknik grafis seperti chine-collé atau monotype, pegrafis kadang-kadang hanya
mengecat warna seperti pelukis kemudian dicetak. Konsep warna subtraktif yang
juga digunakan dalam cetak offset atau cetakdigital, di dalam software
vektorial atau bitmap ditampilkan dalam CMYK atau ruang warna lain.
Jenis Cetakan
(a) Cetakan Timbulan (relief)
(b) Cetakan Benam (intaglio)
(c) Cetakan Data ( planography/litography )
(d) Cetakan Stensil/ Saring sutera (seriography )
Sejarah
Cetakan di Malaysia
Hasil penulisan tentang
perkembangan seni cetak di Malaysia masih terlalu kurang jika dibandingkan
dengan seni catan.Seperti seni arca, seni cetak tidak begitu mendapat perhatian
dalam perkembangan awal seni lukis kontemporari Malaysia kerana perkembangan
sejarah seni moden lazimnya dilihat dari sudut sejarah seni catan.Hal ini
diburukkan oleh hakikat bahawa seni cetak hanyalah kegiatan "seni
pinggiran" bagi karyawan catan pada peringkat awal perkembangan seni lukis
kontemporari Malaysia. Fenomena ini menyebabkan seni cetak terpinggir, meskipun
dari sudut sejarah,seni cetak berkembang seiringan dengan seni catan sewaktu
era penjajahan Inggeris.Bastin dan Rohatgi dalam kajian mereka menyebut bahawa
penemuan teknik cetakan akuatin telah memungkinkan keindahan landskap tanah
jajahan yang dirakamkan menerusi lukisan dan catan pelukis Barat sekitar 1786
hingga 1824 dipindahkan dalam bentuk seni.Dalam konteks ini, seni cetak turut
memainkan peranan dalam mempopularkan tema landskap dalam kegiatan seni lukis
era penjajahan. Antara faktor lain yang menghalang seni cetak berkembang sebaik
catan adalah kerana disiplin seni ini memerlukan persediaan kelengkapan yang
besar kos perbelanjaannya seperti penyediaan bengkel dengan peralatan-peralatan
khusus.Hal ini tidak memungkinkan kegiatan seni cetak dilakukan secara serius
oleh kebanyakkan pelukis,kecuali mereka yang benar-benar komited.
Di samping
faktor-faktor fizikal ini, seni cetak turut dihimpit oleh kecenderungan
khayalak dan institusi seni yang secara umumnya lebih memihak kepada seni
catan, baik dalam konteks penaungan,pemilikan,mahupun penganjuran aktiviti
serta pemeran.Kefahaman khayalak terhadap konsep dan etika disiplin seni cetak
asli masih diragukan,serta lenyapnya batasan dalam mentakrifkan cabang-cabang
seni halus juga merugikan bidang seni cetak. Di samping itu,kemunculan seni
digital yang berlandaskan kemajuan teknologi komputer turut mencabar kewibawaan
bidang seni cetak dalam mengharungi arus perkembangan seni lukis
negara.Justeru,kepentingan pengertian seni cetak semakin dipersoalkan.
Perkembangan awal
seni cetak kontemporari di negara ini boleh dirujuk kepada kegiatan seni cetak
potongan kayu oleh pelukis-pelukis Akedemi Nanyang di Singapura pada akhir
tahun 1940-an.Tidak seperti kegiatan seni catan awal pada akhir tahun 1920-an
yang tertumpu pada tema landskap alam semula jadi yang romantis,karya seni
cetak awal lebih banyak menggambarkan suasana kehidupan seharian
masyarakat,seperti kehidupan pekerja buruh kasar,peniaga,dan kehidupan penduduk
di kawasan setinggan dan kampung Melayu.Hal ini ada kaitan dengan prinsip seni
pelukis Nanyang,kecenderungan media massa, dan pengaruh seni cetakan kayu Cina.
Meskipun kecenderungan merakamkan pemandangan tempatan menjadi trend umum
pelukis-pelukis nanyang sejak penubuhannya pada tahun 1938,terdapat sekumpulan
pelukis muda akademi itu pada akhir tahun 1940-an yang lebih berminat
menggambarkan tema kemasyarakatan. Mereka terdiri daripada beberapa tenaga
pengajar muda seperti Lim Yew Kuan,Chuah Mia Tee,dan Tan Tee Chie.Mereka
menganggap diri mereka sebagai pelukis realis yang menekankan gambaran realiri
kehidupan seharian tanpa ciri-ciri romantik dan sentimental.
Perkembangan tema
dan gaya seni lukis kontemporari Malaysia pascamerdeka banyak dipengaruhi oleh
faktor pendidikan.Pada dekad 1950-an,dua kumpulan pelukis yang penting telah
ditubuhkan di Kuala Lumpur,iaitu Wednesday Art Group (1952) dan Angkatan
Pelukis Semenanjung (1956),Ketika negara belum mempunyai sekolah seni lukis
secara formal, kedua-dua kumpulan ini memainkan peranan besar dalam
mengembangkan seni lukis menerusi kelas-kelas lukisan yang dianjurkan. Pada
tahun 1954 program latihan guru seni lukis diperkenalkan di Institut Perguruan
Ilmu Khas untuk melahirkan guru-guru terlatih dalam mengendalikan mata
pelajaran seni lukis di sekolah-sekolah.Kesedaran akan pentingnya pendidikan
seni serta kekurangan guru-guru terlatih memungkinkan lebih ramai pelukis
dihantar belajar ke luar negara bagi mendalami bidang seni.Antara mereka ialah
Tay Hooi Keat,Syed Ahmad Jamal,Abdul Latiff Mohidin,Lee Joo For,Yeoh Jin
Leng,Ismail Zain,dan Ibrahim Hussein.Pada dekad 1960-an lebih banyak pelukis
menuntut di luar negara,seperti Redza Piyadasa,Sulaiman Esa,Joseph Tan,Long
Thien Shih,Loh Foo Sang,Hashim Hassan,dan Ahmad Khalid Yusof. Lee Joo For dan
Abdul Latiff Mohidin adalah antara pelukis negara yang aktif menghasilkan karya
seni cetak pada dekad 1960-an.Meskipun begitu,seni cetak umumnya masih bersifat
sampingan kerana kerja kreatif utama pelukis Malaysia ketika itu ialah
catan.Menerusi cetakan gurisan asid dan potongan lino,Lee Joo For
menggabungkanjalinkan imejan-imejan kepelbagaian budaya yang dipinjam daripada
kesenian dan tradisi Jepun,India,dan malahan daripada karya-karya pelukis moden
seperti Matisse,Picasso,dan kubisme.
Meskipun kegiatan
seni cetak masih bersifat pinggiran,terdapat juga beberapa pameran khusus
mengenainya di Kuala Lumpur pada sekitaran dekad 1960-an itu.Antaranya pameran
seni cetak potongan kayu Akedemi Nanyang (1966) dan pameran gurisan asid
pelukis Atelier 17 Paris di Galeri Samat (1968) Pameran-pameran seumpama ini
telah mendedahkan khayalak,terutamanya guru-guru dan murid-murid sekolah akan
keunikan seni cetak,justeru telah mempopularkan bidang seni cetak potongan lino
di sekolah-sekolah.Edward Pragasam adalah antara guru seni cetak yang gigih
mendidik pelajar-pelajarnya seni cetakan lino di Sekolah Menengah Baki Johor
Bahru pada sekitar 1970-an.Menjelang akhir tahun 1960-an,lebih banyak pelukis
tempatan melanjutkan pengajian di luar negara.Antara mereka yang turut
menyumbang ke arah perkembangan gaya dan tema seni cetak di negara ini ialah
Sulaiman Esa,Long Thien Shih,Loo Foh Sang,dan Ahmad Khalid Yusof.Long Thien
Shih,Loo Foh Sang,dan Abdul Latiff Mohidin mengikuti pengajian seni cetak di
Atelier 17,Paris,pada akhir dekad 1960-an.
Ahmad Khalid
Yusof yang menuntut di Wichester School of Art di England (1965-69) banyak
menghasilkan karya seni cetak sutera saring pada tahun 1970-an,begitu juga
dengan Lee Kian Seng yang belajar seni cetak di Institut Seni Cetak
Tokyo,Universiti Seni Halus Jepun.Sumbangan para pelukis ini dalam perkembangan
gaya dan tema seni cetak Malaysia begitu menyerlah mulai tahun 1970-an. Long
Thien Shih dalam tulisannya menyebut bahawa pada akhir tahun 1960-an,karya seni
cetak terus terpinggir oleh kepopularan seni catan abstrak dan seni catan bukan
objektif.Seni cetak yang berukuran kecil tidak dapat bersaing dengan karya
catan yang besar. Dalam keadaan seni cetak terus terhimpit,kegigihan beberapa
pengkarnya untuk terus mengetengahkan seni cetak telah memastikan ia tidak
terus terkubur.Dalam konteks ini,penglibatan para lulusan Atelier
17,Paris,seperti Long Thien Shih,Loo Foh Sang,Abdul Latiff Mohidin,dan Sulaiman
Esa,serta karyawan-karyawan lain seperti Lee Joo For,Ahmad Khalid Yusof,dan Lee
Kian Seng amat penting dalam meneruskan tradisi seni cetak kontemporari di
negara ini.
Pada tahun 1970 seni cetak
menerima nafas baru apabila ditawarkan sebagai satu bidang pengkhususan di
samping catan dan arca dalam program diploma seni halus di Kajian Seni Lukis
dan Seni Reka (KSSR),Institut Teknologi MARA (ITM).Antara tenaga pengajar
ketika itu ialah Abdul Latiff Mohidin,Sulaiman Esa,Lee Kian Seng,dan Kok Yew
Phuah. Penawaran seni cetak sebagai satu bidang pengkhususan dalam program seni
halus di KSSR,ITM telah berjaya menghasilkan banyak pengkarya seni cetak yang
utama di negara ini seperti Ponirin Amin,Mansor Ibrahim,Ismail Latiff,Juhari
Said,Awang Damit Ahmad,Rahime Harun,Bahaman Hashim,dan Mohd Jamil Mat Isa.
Sistem kurikulum yang
membolehkan pelajar memilih bidang pengkhususan major dan minor daripada
cabang-cabang seni catan,arca dan cetakan telah memungkinkan pelajar-pelajar di
institusi itu terdedah kepada seni cetak.Hasilnya,mereka kenal dan mampu
menghasilkan karya seni cetak,kalaupun tidak menjadikannya sebagai ,edium
ekspresi estetik yang utama. Ada antara lulusan seni cetak itu yang melanjutkan
pengajian di luar negara dalam bidang seni cetak itu yang melanjutkan pengajian
di luar negara dalam bidang seni cetak dan kembali sebagai tenaga
pengajar,misalnya Ponirin Amin (West Surrey School of Art and Design,Manchester
Polytechnic UK),Abdul Mansor Ibrahim (Atelier 17,Paris),Bahaman Hashim (School
of Art Institute,Chicago),dan Mohd. Jamil Mat Isa (University of Central
England). Juhari Said pula menerima anugerah penyelidikan daripada Kerajaan
Perancis untuk mengikuti pengajian seni cetak di Paris pada tahun 1993 dan
anugerah daripada Japan Foundation untuk mengikuti pengajian seni cetak
tersohor Jepun Yoshisuke Funasaka.Dalam barisan nama pelukis tanah air,Juhari
Said muncul sebaga salah seorang pengkarya seni cetak sepenuh masa yang paling
profilik,gigih,konsisten dan berjaya.
Selain penawran seni cetak
sebagai bidang pengkhususan program seni halus di institusi-institusi pengajian
tinggi tempatan,suasana sihat seni cetak pada dekad 1970-an turut tercermin
menerusi panganjuran pameran dan pertandingan seni cetak oleh Balai Seni Lukis
Negara.Lee Kian Seng memenangi hadiah utama menerusi karya of Image
Object,Illusion off Series Mechanism dalam Pertandingan Terbuka Seni Lukis dan
Cetakan Grafik 1971 anjuran ESSO dan dikelolakan oleh Balai Seni Lukis
Negara.Pameran Terbuka dan Pertandingan Seni Cetak Kebangsaan pada tahun 1974
yang bertujuan menghidupkan minat terhadap seni grafik di negara ini menerima
196 karya daripada 41 peserta.Karya serigrafi Raja Zahabuddin Raja Yaacob yang
berjudul Luar dari yang Tidak Diketahui memenangi hadiah utama.Dalam Salon
Malaysia 1978/79,karya Ponirin Amin berjudul Di Atas Pentasmu Nan Sepi dan
karya Ismail Latiff Lembah Binaan memenangi anugerah Frank Sullivan.
Tema dan gaya seni cetak
tidak terpisah daripada isu-isu berkaitan kebudayaan dan kesenian
setempat,terutamanya dalam persoalan mencari identiti.Setelah gaya seni abstrak
Barat mendominasi seni lukis dekad 1960-an,para pelukis berusaha mencari
pengucapan seni yang baru bersesuaian dengan rupa dan jiwa setempat,di samping
mempersoalkan gaya sedia ada. Justeru,muncul kumpulan pelukis yang berusaha
mencari gaya estetik alternatif menerusi pameran-pameran seperti The New Scene
(1969),Experiment ' 70 (1970),dan Dokumentasi ' 72 (1972).Pelukis-pelukis yang
terlibat dalam pameran-pameran ini ialah Redza Piyadasa,Sulaiman Esa,Tan Teong
Eng,Tan Teong Kooi,Tang Tuck Kan,dan Choong Kam Kow.
Mohamed Ali Abdul Rahman dalam kajiannya Modern Malaysian Art :
Manifestation of Malay Form and Content antara lain menghuraikan aspek-aspek
rupa dan jiwa Melayu dalam karya-karya seni tempatan terjelma menerusi rujukan
para pelukis terhadap kesusasteraan dan mitologi ; agama,kepercayaan dan adat ;
alam semula jadi,kuasa ghaib dan luar biasa ; serta hikayat da
lagenda.Sumber-sumber asas ini diolah oleh para pengkarya menerusi tatabahasa
visual yang pelbagai.
Pendekatan figuratif dalam
seni cetak digunakan oleh Long Thien Shih dan Lee Kian Seng dalam menyelesaikan
persoalan identiti.Long Thien Shih menerusi cetakan gurisan asid Not Yet,But
It's Going To Happen (1971) dan Roh-roh yang Mentertawakan Kita (1975)
menggabungjalinkan unsur-unsur jenaka dan surealistik bagi membangkitkan isu
kemanusiaan dan alam sekitar.Lee Kian Seng pula menggunakan ciri-ciri seni pop
melalui teknik serigrafi dan batik untuk menggarap isu-isu jati diri dan identiti
seperti dalam Of Image Object,Illusion off Series Mechanism (1971) dan Yin Yang
Series Soul and Form ... Sound (1973/74).Persoalan identiti,terutamanya isu
pertembungan atau konflik nilai Timur-Islam dengan Barat telah dikupas oleh
Sulaiman Esa menerusi karya cetakan gurisan asid yang kontroversi berjudul
Waiting For Godot (1978).Pertentangan nilai itu dikiaskan oleh pelukis menerusi
imejan figura wanita bogel yang mewakili budaya barat dengan ragam hias seni
bina Islam bagi mewakili nilai-nilai Islam.
Dalam konteks seni lukis
kontemporari Malaysia,Piyadasa menyifatkan salah satu sumbangan besar Sulaiman
Esa dalam dunia seni lukis tempatan adalah menerusi bidang seni cetak yang
diceburinya. Menjelang pertengahan 1980-an,Sulaiman Esa menemui identiti keislaman
dalam seninya menerusi karya-karya abstrak motif Islam ke Arah Tauhid Kongres
Kebudayaan Kebangsaan mempengaruhi terutamanya bentuk dan makna karya-karya
seni cetak pelukis Melayu dan lulusan KSSR,ITM.Ahmad Khalid Yusof menerusi
catan dan cetakan sutera saring seperti Alif Ba Ta (1971) menggunakan
huruf-huruf Jawi sebagai motif seni yang bukan sahaja menyelesaikan masalah
ruang dan permukaan karya malah menjawab kepada persoalan mencari identiti seni
berteraskan nilai-nilai tradisi dan keislaman.Dalam konteks ini,dia telah sejak
awal 1970-an menyelesaikan isu-isu yang dibangkitkan dalam Kongres Kebudayaan
Kebangsaan. Di samping Ahmad Khalid Yusof,nafas kesenian Islam turut terjelma
dalam karya-karya cetakan Ponirin Amin,lulusan dan tenaga pengajar di ITM.Berbeza
daripada Ahmad Khalid Yusof yang menggunakan Jawi,Ponirin memindahkan
petikan-petikan ayat suci al-Quran ke dalam karya seni cetaknya,justeru
menghubungkan secara langsung tradisi seni cetak kontemporari Malaysia dengan
pendekatan seni Islam.
Karyawan-karyawan lain
yang turut merujuk kepada aspek-aspek tradisi dan peribumi ialah Victor
Chin,Ilse Noor,Tay Chee Toh,Ismail Latiff,Othman Mansor,Lai Loong Seng,Mansor
Ibrahim,Juhari Said,Awang Damit Ahmad,Mohd Jamil Mat Isa,dan Wan Jamarul Imran.
Antara pengucapan unik yang tercermin dalam karya-karya Juhari Said,merujuk
kepada peribahasa dan simpulan bahasa sebagai asas subjek dan pengerak bentuk
serta mesej,seperti dalam karya Katak Nak Jadi Lembu (1999) dan Bila Telunjuk
Menunding,Tiga Jari Menunding ke Arah Kita (1996).Rujukan terhadap kedua-dua
cabang kesusasteraan tradisi ini amat menarik dan segar,kerana sebelumnya
banyak karyawan merujuk kesusateraan tradisi sebagai sumber ilham,tetapi lebih
tertumpu pada aspek-aspek sejarah,hikayat dan legenda.
Namun begitu,sebelum
menemui siri karya berasaskan peribahasa dan simpulan bahasa ini,Juhari telah
melewati beberapa tahap penting dalam kariernya : era percubaan (1982/83) ;
pencarian subjek kukuh (1984/85) ; siri taman (1986/89) ; siri baju kurung (1990/92)
; dan printmaker's drawing : baju kurung no. 1-9 (1993).Karyanya Tiga Cawan
Kopi (potongan kayu dan lino,1991) memenangi hadiah utama bahagian seni cetak
dalam salon Malaysia 1991/1992.
Percubaan beberapa
karyawan memperkenalkan teknik cetakan komputer dari satu sudut memperluaskan
kemungkinan baru dalam pengolahan tatabahasa visual seni itu,dan dari satu
sudut yang lain memperjudikan nilai seni cetak asli dengan mengaburkan definisi
dan etika penghasilannya. Penerimaan karyawan dan khayalak seni cetak terhadap
cetakan komputer Kamarudzaman Md Isa Tanpa Tajuk (1985),ataupun karya-karya
Ismail Zain Al Rumi (1986) dan Happy Birthday,Mr. Parameswara (1987) sebagai
seni cetak asli ,masih boleh dipertikaikan.Namun begitu,dalam era pluralis yang
menyaksikan peranan seni berpihak kepada suatu wadah pernyataan,apa jua bentuk
seni yang dilihat daripada persepsi konvensional akan berdepan dengan pelbagai
cabaran dan kemungkinan.
Jika direnungkan kembali
serta dibandingkan dengan perkembangan pada dekad 1940-an hingga akhir
1960-an,seni cetak di negara ini ternyata telah melalui satu proses perubahan
yang memberansangkan,sama ada dari segi tema mahupun gaya,ataupun penerimaan
khayalak dan institusi seni secara umumnya. Dalam era pluralis yang memberi
banyak ruang serta kebebasan untuk pelukis berkarya tanpa dikongkong oleh
batasan perngertian bentuk seni,kefahaman khayalak terhadap konsep dan etika
disiplin seni cetak asli sewajarnya diperkukuhkan.Lenyapnya batasan dalam
mentakrifkan seni cetak asli hanya akan merugikan bidang seni cetak itu
sendiri.
Kemunculan seni digital
yang berlandaskan kemajuan teknologi komputer turut mencabar kewibawaan bidang
seni cetak dalam mengharungi arus perkembangan seni lukis
negara.Justeru,pengertian serta etika menghasilkan seni cetak asli sewajarnya
dipelajari dan dipertahankan,di samping menggunakan kemajuan teknologi sebagai
pengukuh dalam proses pengkaryaan.
Penelitian penghasilan
Cetakan
Teknik-teknik yang digunakan dalam proses penghasilan cetakan
adala bervariasi, namun sangat penting untuk bekerja sebagai pencetak.
Di akhir proses, artis diwajibkan untuk menyimpan tujuan yang sangat khusus di
dalam fikiran sekaligus menjadikan pola peningkatan dalam
pemikiran.Hal ini harus selari dengan
Tradisi Jepun menunjukkan arah yang tepat berus
yang akan melukis, sehingga ciri-ciri dari
karya asli dapat ditimbulkan, serta sebagai
watak yang ditulis, tidak dengan cara apapun dirosakkan .Oleh hal yang
demikian, dari artis sudut pandang, arah pisau itu harus sesuai identity arah berus, yang awalnya ditulis
dengan gambar ini dikatakan, dengan bahawa
diperlukan sebuah tangan yang sangat terampil untuk meniru unik dan ciri-ciri yang tepat ditangkap dalam aslinya, sementara
secara bersamaan menunjukkan artis
kemahiran dan aksara sendiri. Kayu yang digunakan untuk Cetakan balok kayu Jepun
dipilih sangat carefully.The hutan hanya dianggap termasuk jenis pohon
yang sangat khusus, danhanya tertentu tekstur dari kayu dalam suatu masalah
species.No berbeza apa,tekstur kayu harus sangat halus dan sangat kuat.
Perbezaan
antara kaedah lama dan moden Jepun woodcutting adalah sebagai berikut: kaedah pemotongan kayu - sebagai teknik
cukil kayu purba lebih dalam dibandingkan dengan yang dibuat hari ini. Namun, walaupun lebih
dangkal,
potongan hari ini
membolehkan anda detail jauh lebih besar. Majoriti woodblock mencetak dihasilkan di
bandar-bandar Osaka, Kyoto, dan Tokyo
(dahulu Edo). Lokakarya di Kyoto masih menghasilkan woodblock cetak hari ini, yang merupakan sumber cetak kami
menawarkan untuk dijual di laman web kami.
No comments:
Post a Comment