Tuesday 13 December 2016

7 TIP JADI “BUJANG HAPPY”


lokasi : sekinchan selangor (klik sini)
Tiba2 teringat lagu jomblo happy , betul tak?.  Hmmm, bila nak kawin? , dah ada girlfriend/boyfriend ke belum? , umur meningkat tapi masih tak jumpa jodoh?, mesti yang bujang2 ni dah menyampah  kan nak jawap soalan ni. Siapa yang tak nak kahwin, setiap orang dah ditentukan jodoh masing2, Cuma cepat atau lambat je.  bila buka facebook  je ramai cos’mate, kawan2 sekolah upload gambar nikah, kawin, dan ada jugak yang baru mendapat cahayamata. Perasaan cemburu tu akan datang dengan sendiri, mula la rasa gelisah “aku ni bila nak merasa macam diorang”. Ini masalah yang alone.

Masalah lain, ada pasangan tapi asyik bergaduh, rasa terkongkong, life macam ni kebanyakkan orang hidup dalam kepura-puraan, mana taknya. Kadang-kadang kite tipu pasangan kita sendiri, “ I keluar ada hal family tau yunk malam ni, so kita tak jadilah nak dinner sama2”. Hakikatnya, “ aku nak tengok bola dengan member dekat mamak”.  Terpaksa cari alasankan untuk spent life bujang.  So, better jadi bujang happy kan?.  Macam mana life bujang happy?.

     1. TRAVEL


Masa bujang ni lah banyak peluang nak melancong tak kira dalam dan Luar Negara, bukan nak kata yang kawin tak boleh travel, boleh tapi  u ada tanggungjawab, tak kan nak tinggalkan wife sorang2 atau hantar wife balik rumah mak pak dia kan? So kelebihan la pada yang masih bujang.

        2MAKAN


Bila dah pergi travel, tak sah kalau tak cari tempat makan yang menarik  dan sedap. Ala nanti gemok la i. bia la gemok, gemok kan sihat, masa ni lah nak makan, nanti dah sakit masa tu teringin nak makan itu ini. 


             3. LAYAN HOBI

Ada hobi?, apa benda yang anda suka buat?.  kumpul hot wheel,  gajet atau berkarya. As long u hidup bujang go on dengan hobi u.

      4. BAHAGIAKAN IBU BAPA DAN KELUARGA

Family always first right? Jadi anak yang berbakti kepada ibu bapa dan keluarga sangat penting, sebab parents kita yang besar kan kita masa ni lah nak balas segala jasa mereka.

             5. KERJA DAN PENINGKATAN KERJAYA




Kalau tak ada kerja macam mana nak travel, makan, tanggung keluarga kan, so kerja rajin-rajin mana tahu ada peluang kenaikan pangkat. 

             6. SAMBUNG BELAJAR

Eeuuu sambung belajar?, buat degree pon separuh mati nak hadap ni nak sambung master & phd?. Omg!!!. Apa salahnya kalau kita berfikiran terbuka dan anggap sambung belajar tu perkara yang positif, zaman dah berubah, ramai yang ada ijazah, means kita kena bersaing untuk rebut sesuatu jawatan. Cuba fikir kalau anda sambung belajar, peluang lebih besar akan datang setimpal dengan usaha kita. Betul tak?. 

       7. KUMPUL HARTA

“Ala harta kumpul bila dah kawin la, sekarang nak enjoi”. Tengkorak hang!!!  Bila dah kawin baru nk kumpul asset, dah kawin nanti tak terkumpul disebabkan banyak lagi tanggungjawab, itu baru beristeri, yang ada anak, habis nak bia anak bini duduk  mana?, menyewa? Sewa rumah, bil, byk tau nak fikir. so Time bujang ni lah dah mula merancang untuk masa depan. Mula  menyimpan, beli rumah dan anda boleh sewakan. 


Jadi tak perlu malu bila umur dan meningkat tapi masih belum jumpa jodoh. Anggap je, jodoh yang kita dapat ni had limited edition, sebab tu dia lambat. berkahwin adalah keperluan yang terakhir, apa bila kita sudah MAMPU memikul tanggung jawab. 


4 comments:

  1. Plg sis rindu no 1 tue. Hehe ✌

    ReplyDelete
  2. hehe jomblo happy yee
    nice share :D
    GA best sedang berlangsung, banyak hadiah
    Jemput join ya , tamat 31/12/2016
    http://mellyacrayola.blogspot.com/2016/12/end-year-mini-giveaway-by-mellya-friends.html

    ReplyDelete
  3. hehe jomblo happy yee
    nice share :D
    GA best sedang berlangsung, banyak hadiah
    Jemput join ya , tamat 31/12/2016
    http://mellyacrayola.blogspot.com/2016/12/end-year-mini-giveaway-by-mellya-friends.html

    ReplyDelete

KLIK SINI