Rancangan Pengajaran Harian
Tarikh : 23 Nov 2014
Hari : Isnin
Waktu : 2 masa
Masa : 7.40am-9.00am
(80minit)
Tingkatan : 2 Takwa
Bil.
Pelajar : 20 pelajar
Bidang : Seni Halus
Unit
Pelajaran : Jenis Arca Mobail
Tajuk/
Tema :
Arca Mobail (Hidupan Laut)
Objektif:
Pada
akhir pengajaran, murid dapat:
1. Kognitif: Menceritakan kembali konsep dan proses penghasilan arca mobail.
2. Psikomotor:
Mengaplikasikan pengetahuan tentang arca mobail.
3.
Afektif: Menghasilkan karya arca mobail.
Pengetahuan
Sedia Ada: Murid mempunyai
pengalaman melihat bahan yang hiasan
digantung
di rumah.
Penggabungjalinan:
1. Mengetahui
kemahiran teknikal dalam bidang Kemahiran hidup
2. Mengetahui
ukuran dalam bidang Matematik.
Nilai: Kerjasama, berdikari, bertanggungjawab, kebebasan,
keberanian.
KBKK: Kemahiran berfikir, menjana idea, kemahiran menghubungkait,
membuat kesimpulan.
Alat dan bahan: Slides
(power point), kertas warna, gunting, lidi sate, kad manila, benang papan hitam, contoh gambar, kertas lukisan,
pensil, jarum.
Rujukan : contoh
gambar “Red Mobile”, oleh Alexander Calder
“Equinox” oleh Bruce Gray dan loceng angin
Langkah
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pembelajaran dan Pengajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Silang Kata
Contoh soalan yang di
tanya:
a. Siapakah pelukis di
Malaysia?
b. Berikan contoh
unsur seni?
Contoh gambar hiasan
|
1) Murid
mmengangkat tangan dan cuba menjawab soalan yang ditanya oleh guru.
2) Murid
teka dan memberi pendapat.
3) Murid
mendengar penjelasan guru mengenai topic yang dibincangkan.
|
- Strategi
main
sambil
belajar
- TKP :
Kecerdasan
verbal
linguistik
- ABM:
Kad manila
|
Aktivit 1
(10 minit)
|
Aras 1
Mengumpul maklumat,
pemahaman konsep, dan
penghayatan
Menerangkan Konsep dan
bahan digunakan,
- Definisi
- Jenis-jenis arca
- Bahan
Loceng angin
|
1.
Murid memberi
perhatian dan membuat catatan nota tentang maklumat yang diberikan oleh guru.
2.
Murid melihat dan
menghayati contoh-contoh gambar arca mobail yang ditayangkan oleh guru.
3.
Murid mengangkat
tangan dan menanya soalan.
|
- DBAE :
Sejarah
seni
- Pendekatan
Perkembangan
Menyeluruh
(kognitif,
afektif,
psikomotor)
- TKP :
Kecerdasan
Interpersonal
- ABM:
Contoh-contoh
karya,
slides
show.
|
Aktiviti 2
(15 minit)
|
Aras 2:
Penggunaan alat, bahan dan teknik untuk penghasilan
karya
Pembentukan kumpulan kecil memperkenalkan beberapa
rekaan dan lakaran hidupan laut
Demontrasi penghasilan karya arca mobail contoh melukis, melakar
binaan gambar
dan membentuk binaan
berdasarkan tema hidupan laut pada kertas
warna.
Contohnya seperti:
a) ikan
b) tapak
sulaiman
c) obor-obor
d) kerang
e) sotong
f) kuda laut
|
1. Murid
mendengar guru menerangkan proses-proses menghasilkan karya arca mobail.
2. Murid
melihat guru membuat demontrasi dalam menghasilkan karya arca mobail dengan
menggunakan kad manila.
3. Murid
menjawab soalan yang ditanya oleh
guru.
|
- DBAE :
Karya
dan
produk
seni
- Pendekatan
memusatkan
guru
- Kaedah
Penerangan
dan
Demonstrasi
- ABM :
Gunting, kertas
warna, pensil,
kertas lukisan
|
Aktiviti 3
(40minit)
|
Aras 2 :
Penggunaan alat, bahan dan teknik untuk penghasilan
karya
Langkah-langkah proses mencungkil daya kreativiti murid
dan meningkatkan kemahiran melipat, membentuk dan menggunting
|
1. Murid
dibahagikan kepada 5 kumpulan.
2. Murid mencuba
teknik membentuk origami mengikut arahan guru.
3. Murid
bertanya soalan.
4. Langkah-langkah proses:-
a) sediakan kertas warna
segi empat sama
b) murid mengikut guru
cara melipat origami
berbentuk
ikan.
c) menggunting bahagian
kertas yang tidak
dikehendaki.
d) melekatkan lipatan
supaya kelihatan kemas
5. Murid menghasilkan
tugasan di bawah
bimbingan guru.
|
- DBAE :
Karya dan
produk
seni
-Pendekatan
memusatkan
pelajar
- Konstruktivisme
Pengetahuan
sedia ada
-TKP :
Kecerdasan
Interpersonal
- ABM :
Gunting, kertas
warna, pensil,
kertas lukisan
benang, lidi
sate
|
Aktiviti 5
(5 minit)
|
Aras 2 :
Penggunaan alat, bahan dan teknik untuk penghasilan
karya
Menyiapkan
penghasilan
Contoh soalan:
a. Apakah
unsur-unsur seni dan prinsip rekaan yang ada dalam hasilan arca mobail
tersebut?
|
1. Murid
mengikat hiasan mobail mengikut ukuran yang diberikan oleh guru..
2. Murid menjawab
soalan yang ditanya oleh guru.
3. Murid dengan pemantauan guru, mula dengan pelbagai cara untuk mengikat dan
menggantung.
4. Wakil kumpulan akan membentangkan hasil
kerja dengan mempamer dan
menceritakan hasil kerja masing-masing.
|
DBAE :
Karya dan
produk
seni
-Pendekatan
memusatkan
pelajar
- Konstruktivisme
Pengetahuan
sedia ada
-TKP :
Kecerdasan
Interpersonal
- ABM :
Gunting, kertas
warna, pensil,
kertas lukisan
benang, lidi
sate
|
Penutup
(5 minit)
|
Aras 3 :
Proses membuat
penilaian dan
kritikan
Refleksi: hasil mobail dipamerkan
Rumusan
Pengukuhan
|
1. Murid
dipesan untuk mengemaskan tempat masing-masing.
2. Murid dipujian
oleh guru.
3. Murid
menjawab soalan yang ditanya oleh guru.
4. Murid
menceritakan kembali konsep dan proses penghasilan arca mobail.
|
- DBAE :
Estetika,
kritikan
seni
- Kemahiran
memperkukuh
- Kaedah
Perbincangan
- TKP :
Kecerdasan
Interpersonal
|
Refleksi:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment