Rancangan Pengajaran Harian
Tarikh :
20 Januari 2011
Hari :
Rabu
Waktu : 45
minit
Masa : 7.40-8.30
Mata
Pelajaran : Pendidikan Seni
Tingkatan : 2 Delima
Bilangan
Pelajar : 32 Orang
Bidang :
asas seni reka
Unit
Pembelajaran : warna
Objektif hasil
pengajaran
Diakhir pengajaran pelajar akan
dapat :
Kognitif
– Pelajar boleh mengenal jenis-jenis garisan dengan aplikasi bidang seni halus.
Psikomotor-
Dapat menghasilkan hubung jalin garisan
dengan penghasilan seni halus.
Afektif -
Berkerjasama dan mengaplikasikan penggunaan garisan bagi menghasilkan
karya
seni halus.
- Memberi perhatian semasa guru mengajar dan dapat berkerjasama membuat
tugasan yang diberikan oleh
guru dengan rakan-rakan di dalam kelas dengan baik.
Pengetahuan sedia
ada
1.
Pelajar
telah mengetahui tentang warna-warna asas dalam mata pelajaran pendidikan seni.
2.
Pelajar
telah mengetahui cara menggunakan berus dan campuran warna yang betul.
3.
Mengetahui warna-warna lain yang terdapat dalam
pendidikan seni.
Menggabungjalin
Kemahiran
1.
Menghasilkan
banyak jenis warna dengan hanya menggunakan tiga warna asas.
2.
Campuran
warna menghasilkan warna lain.
KBKK : Membuat kajian warna, meningkatkan daya
berfikir, membuat tafsiran.
Nilai :
1.
Kerjasama
dalam menghasilkan roda warna.
2.
Menyemai
semangat toleransi antara satu sama lain.
3.
Memupuk
semangat untuk terus mengkaji sesuatu yang baru dalam pendidikan seni
Alatan/bahan dan
sumber :
1.
Cat
air, berus, bekas berus, kertas lukisan,pensil pemadam dan buku rujukan.
Langkah / masa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan/ ABM
|
Set Induksi
(5 Minit )
|
Permainan teka-teki
yang berkaitan dengan warna.
|
1.
Permainan teka-teki yang berkaitan dengan
warna.
2.
Pelajar
akan diberi hadiah selepas menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru.
|
Ketelitian
Penghayatan
|
Aktiviti 1
(15 minit)
|
Aras 1: Menerangkan
tentang definisi dan peranan warna
dalam kehidupan.
Jenis-jenis warna :
·
Warna
primer
·
Warna
Sekunder
·
Warna
Tetier
|
1.
Pelajar
mendengar penjelasan yang diberikan oleh guru.
2.
Pelajar
melihat contoh roda warna yang ditunjukkan oleh guru.
3.
Guru
memberikan peluang kepada pelajar untuk bertanyakan soalan.
|
Domain Kognitif
definisi dan
peranan warna
ABM
Roda warna
|
Langah 2
(20 Minit )
|
Aras 2 :
Menunjukkan kaedah mencampurkan warna-warna primer untuk menjadikan warna
sekunder dan tetier dengan betul.
|
1.
Pelajar
melihat kaedah mencampurkan warna dengan betul yang ditunjukkan oleh guru.
2.
Pelajar
bertanyakan soalan kepada guru sekiranya kurang jelas mengenai percampuran
warna yang ditunjukkan.
|
Toleransi
DBAE-
Teknik, Penghasilan
produk roda warna
ABM
Cat air, berus,
kertas lukisan, buku teks, air, pensil.
|
Langkah 3
(30minit)
|
Aras 3 :
Menghasilkan roda warna yang mengandungi warna-warna:
·
Warna
Primer
·
Warna
Sekunder
·
Warna
Tetier
|
1.
Pelajar
membuat campuran warna-warna asas sambil diperhatikan oleh guru.
2.
Menghasilkan
roda warna di atas kertas lukisan bersaiz A3.
3.
Pelajar
melakukan tugasan yang diarahkan oleh guru.
4.
Pelajar
melaksanakan tugasan yang diberikan oleh guru dengan penuh tekun.
|
Ketekunan
Kekemasan
Ketelitian
Domain Psikomotor-
Kemahiran
menggunakan alat.
ABM
Cat air, berus,
bekas, kertas lukisan, pensil dan pemadam.
|
Penutup
(10 Minit)
|
Penilaian terhadap
hasil karya pelajar.
Guru akan
memberikan kritikan melalui peneguhan positif kepada pelajar.
|
1.
Pelajar
menerima penilaian yang diberikan oleh guru terhadap karya mereka.
2.
Pelajar-pelajar
yang menghasilkan roda warna dengan sempurna diberikan hadiah.
|
Kerjasaman
Pendekatan koperatif
Apresiasi terhadap
karya seni.
ABM
Hasil karya pelajar
|
Refleksi:..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
No comments:
Post a Comment