RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SENI
Tarikh : 15 Mac 2014
Hari : Selasa
Waktu : 1 waktu
Masa : 45 minit
Mata
pelajaran : Pendidikan Seni Visual
Tingkatan : 3 Cemerlang
Bilangan
Pelajar : 22 orang
Bidang : Kraf
Unit
pembelajaran : Tenunan ( Teknik Coiling ) moden
Objektif
Hasil Pembelajaran : Di akhir pembelajaran, murid dapat ;
Kognitif : Mengenalpasti peralatan
yang ada dalam tenunan dan proses
Membuatnya.
Psikomotor : Menghasilkan tenunan teknik coiling mengikut
kreativiti masing-
masing.
Afektif : bekerjasama dalam kumpulan dalam menyiapkan
teknik coiling.
Pengetahuan
sedia ada : 1. Murid mempunyai pengalaman dalam membuat tenunan.
2. Murid telah mengetahui mengenai serba
sedikit maklumat
Tenunan menerusi karya yang telah
dipamerkan oleh guru.
Penggabungjalinan
Kemahiran : 1. Mengenalpasti peralatan dan kemahiran industri bagi
Bidang kemahiran hidup.
KBKK
: Kemahiran menghubungkait, menganalisis, menilai dan membuat kesimpulan.
Nilai
: Keyakinan, berdikari dan bertanggungjawab.
Alat/Bahan
: kayu tenunan, benang pakan, benang loseng, gunting, multiboard.
Rujukan
: Buku sukatan pelajaran tingkatan 3.
PELAKSANAAN
RANCANGAN PENGAJARAN
LANGKAH
|
ISI PENGAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|||
SET INDUKSI
( 5 minit )
|
Kotak
hadiah
|
1.
Guru menanyakan soalan berkaitan tajuk.
2.
Murid berfikir dan menjawab jawapan yang tepat.
|
-Strategi
main sambil
Belajar.
-TKP
:
Kecerdasan
Verbal Lingustik.
-ABM:
Kotak
hadiah
|
|||
AKTIVITI 1
( 10 minit )
|
Aras
1 :
Mengumpul
maklumat, pemehaman konsep dan penghayatan.
Menerangkan
Konsep dan proses-proses tenunan
-Definisi
-Teknik
-Proses
Proses
penghasilan
Tenunan
|
1.
Murid memberi tumpuan Dan catatan
nota tentang maklumat yang diberikan
oleh guru.
2.
Murid melihat dan menghayati contoh-contoh karya tenunan ( teknik coiling )
yang ditayangkan oleh guru.
3.
Murid mengangkat tangan dan menayakan soalan yang dikemukan oleh guru.
|
-
DBAE
Sejarah seni
-
Pendekatan
perkembangan menyeluruh ((kognitif, psikomotor dan afektif)
-
TKP
:
-
Kecerdasan
Interpersonal
-
ABM
:
Contoh-contoh karya
|
|||
AKTIVITI 2
( 10 minit )
|
Aras
2 :
Penggunaan
alat, bahan dan teknik untuk penghasilan karya.
Demotrasi
penghasilan karya tenunan dengan menggunakan teknik coiling.
Proses
penghasilan
-keselamatan
menggunakan alatan dan media
|
1.
Murid mendengar guru menghuraikan proses-proses menghasilkan karya tenunan.
2.
Murid melihat guru membuat demotrasi dalam menghasilkan karya tenunan yang
menggu-nakan kayu tenunan.
3.
Murid menjawab soalan yang dikemukan oleh guru..
|
-DBAE
:
-Menghasilkan
produk seni
-Pendekatan
memusatkan guru
-Kaedah
penerangan dan demotrasi
-ABM
:
Kayu
atau frame tenunan, benang loseng serta contoh karya-karya.
|
|||
AKTIVITI 3
(15 minit )
|
Aras
2 :
Penggunaan
alat, bahan dan teknik untuk menghasilkan karya
Proses
penghasilan tenunan dengan mengaplikasikan teknik coiling
|
1. Murid mendengar arahan guru sebelum pro-ses
penghasilan karya
2.
Murid mengaplikasikan teknik coiling dalam proses penghasilan karya.
3.
Murid bertanya soalan apabila menghadapi masalah proses pengha-silan.
4.
Murid menghasilkan karya tenunan dengan bantuan dan bimbingan guru.
|
-DBAE
Menghasilkan
produk seni
-Pendekatan
memusatkan pelajar
-Konstruktivisme
-TKP
:
Kecerdasan
Interpersonal
-ABM
:
Pisau,
gunting multiboard.
|
|||
PENUTUP
( 5minit )
|
Aras
3 :
Proses
membuat dan kritikan
-Penutup
-
Penilaian
-
Apresiasi
-Rumusan
|
1.
Murid berhenti proses penghasilan karya dan mendengar arahan guru.
2.
Murid menukar karya antara pelajar dan membuat apresiasi karya.
3.
Murid menjawab soalan yang dikemukan oleh guru (berdasarkan soalan dalam
kotak)
4.
Murid menceritakan kembali pengajaran dan pembelajaran yang telah berlansung.
|
-DBAE
:
Estetika,
Kritikan seni
-Kemahiran
memperkukuh
-TKP
:
Kecerdasan
Interpersonal
-ABM
:
Contoh-contoh
soalan
|
Refleksi: ....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
No comments:
Post a Comment