RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SENI VISUAL
TINGKATAN TIGA
Tarikh : 25 Mac 2011
Hari :
Jumaat
Waktu / Masa : 10.30 pagi – 11.10 pagi
Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual
Tingkatan :
3 Amal
Bilangan Pelajar : 20 orang
Bidang : Kraf Tradisional
Unit Pembelajaran : Tenunan – teknik tafting
Objektif pengajaran
dan pembelajaran
: Pada akhir pembelajaran pelajar dapat,
1. Kognitif - Menghuraikan dan menjelaskan empat teknik tenunan dimensi baru iaitu teknik
tafting, teknik coiling, teknik saumak dan teknik plain weave
2. Psikomotor – Dapat mengahasilkan karya
tenunan menggunakan teknik tafting dengan baik.
3.Afektif - Mengaitkan dan mengamalkan disiplin grafik
yang kemas dan bersih bagi menghasilkan bahan aktiviti pembelajaran dengan
berkesan.
Pengetahuan Sedia
Ada :
1. Pelajar telah mengetahui mengenai tenunan
melalui pengamatan dan pemerhatian persekitaran.
2. Pelajar telah mengetahui mengenai serba
sedikit maklumat tenunan menerusi media massa dan internet.
KBKK : Menyatakan, menghuraikan, membezakan,
menerangkan, mengklasifikasikan dan melaksanakan.
Nilai murni : Kerjasama, kreatif, estetik, berdisiplin,
kepimpinan, kekemasan dan kebersihan.
Alatan dan bahan :
1. Buku
sumber guru, contoh teknik tenunan, bantal bertenun
2. Mounting Board, gunting, benang bulu
kambing ( pelbagai warna ),
Sumber rujukan
:
1. Buku sukatan
pelajaran Tingkatan 3.
2. Buku rujukan Pendidikan Seni Visual
(Tingkatan 1-3), Hassan Mohd Ghazali, 2007, Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB),
Kuala Lumpur.
Langkah /Masa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran Dan
Pembelajaran
|
Catatan
|
Set induksi
( 5 minit )
|
Tayangan video
|
Pelajar tekun melihat
video yang ditayangkan oleh guru.
|
DBAE
1.
Model ASSURE:
1. Menganalisa
Pelajar
i. Bagaimana
keadaan pelajar semasa memulakan kelas?
ii. Apakah reaksi
dan kelakuan pelajar?
ABM
1.Alatan
: Komputer
riba
Nilai
Berfikiran
kreatif, berdisiplin dan
kerjasama
|
Langkah 1
( 15 minit )
|
Aras 1 :
Mengumpul
maklumat, pemahaman konsep dan penghayatan
a) Definisi
tenunan
Suatu proses mencantumkan benang-benang untuk dijadikan
sehelai kain
b) Sejarah
i.
Wujud
sejak pemerintahan Cik Siti Wan Kembang
ii.
Terkenal
di Pahang, Kelantan, dan Terengganu
iii.
Semenanjung
Malaysia terkenal dengan kain tenun, kain selit benang emas, kain limar,
dan kain cindai
iv.
Serawak
terkenal dengan kain Pua dan Sabah pula dengan kain rungus, tubah dan
sebagainya
c)
Teknik ( dimensi baru )
i.
Teknik
Tafting
ii.
Teknik
Coiling
iii.
Teknik
Saumak
iv.
Plain
Weave
|
1.
Pelajar
mencatat perkara yang diterangkan oleh guru berkaitan tentang tenunan
2.
Pelajar
ditunjukkan contoh – contoh karya yang mudah dilihat dan difahami oleh
pelajar.
3.
Menghuraikan
dan menjelaskan empat teknik tenunan
dimensi baru iaitu teknik tafting, teknik coiling, teknik saumak dan teknik
plain weave ( kognitif )
4.
Pelajar dapat mengetahui dengan lebih lanjut
mengenai teknik dalam tenunan menerusi contoh yang diberikan oleh guru
|
Model
ASSURE
Gunakan media dan
bahan
i. Media dan bahan bagi penghasilan tenunan
ii. Komputer dan
LCD untuk menunjukkan teori .
iii. Buku rujukan
bagi membantu pemahaman pelajar.
ABM
i.
Alatan :
Komputer riba,
LCD, buku rujukan, buku sukatan pelajaran,
ii.
Bahan
contoh teknik
tenunan, bantal dari teknik tenunan
Nilai
Berfikiran
kreatif, inovatif, kerjasama dan berdisiplin.
|
Langkah 2
( 15 minit )
|
Aktiviti Seni
Aras 2 :
Menggunakan
alat, bahan dan teknik yang sesuai untuk penghasilan bahan
Membuat teknik tenunan
tafting di dalam kumpulan.
|
1.
Para pelajar berkumpul di kumpulan masing-masing (6 kumpulan) yang telah
dibahagikan oleh guru.
2.
Setiap kumpulan mendapatkan bahan-bahan dan
alatan untuk melakukan aktiviti tenunan daripada guru.
3.
Pelajar dapat mengaitkan dan mengamalkan
disiplin grafik yang kemas dan bersih bagi menghasilkan bahan aktiviti
pembelajaran dengan berkesan. (Afektif)
|
DBAE
1.
Penghasilan Seni
Pelajar
menghasilkan produk (panel) sebagai pengukuhan kepada Langkah 1.
2.
Model ASSURE
Mendapatkan tindakbalas pelajar
Pelajar
melaksanakan dan melibatkan diri dengan aktiviti seni dengan baik.
ABM
i.
Alatan :
Komputer riba, LCD,
ii.
Bahan :
kad board, benang
bulu kambing, gunting
Nilai
Kreatif,
estetika, berdisiplin dan kepimpinan
|
Langkah 3
( 5 minit )
|
1.
Penilaian karya/ panel
Aras 3 :
Menghasilkan
bahan yang berkualiti, kreatif serta mampu membuat kritikan
Penilaian karya
setiap kumpulan.
|
1.
Setiap
kumpulan menghantar wakil untuk dinilai karya masing- masing
2.
Karya
yang terbaik akan mendapat tepukan yang paling gemuruh dari rakan-rakan.
|
DBAE
1.
Kritikan Seni
Pelajar
mempelajari dan menilai hasil pembelajaran menerusi pengamatan, kritikan
serta kualiti panel yang dihasilkan.
2.
Estetik
Pelajar dapat
menilai kesan dan nilai panel yang dihasilkan.
3.
Model ASSURE
5. Mendapatkan
tindakbalas pelajar
Pelajar
melibatkan diri secara aktif dalam sesi menilai, kritikan hasil produk serta
menjawab soalan guru.
6. Menilai bahan
Guru menilai bahan
yang dihasilkan pelajar dengan bantuan kritikan dan penilaian pelajar
|
Penutup
( 5 minit )
|
Rumusan
Aktiviti
membersihkan kelas
|
1.
Pelajar
mendengar dan mencatat sebarang rumusan pelajaran yang dibuat oleh guru.
2.
Pelajar
melakukan aktiviti pembersihan di dalam kelas.
|
DBAE
1.
Menilai seluruh proses pembelajaran
Guru akan menilai
dan merumuskan aktiviti pengajaran serta pencapaian objektif pengajaran yang
dilakukan.
Nilai
Berfikiran
kreatif, inovatif,
kerjasama,
kekemasan, kebersihan dan disiplin.
|
Refleksi:………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………...................................................................................................................................................................................................................................................
No comments:
Post a Comment