Tarikh : 13 Oktober 2011
Hari : Rabu
Waktu : 1 jam 20 minit ( 8.40 pagi- 10.00 Pagi
)
Masa : 3 Masa ( 120 minit )
Mata Pelajaran :
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan : 6 Rendah Bestari 1
Bil. Pelajar : 28 Orang
Bidang : Perekaan
Unit Pembelajaran : Komunikasi Visual
Tajuk : Laman Web (
Pengenalan & lakaran)
Tema : Perniagaan Masa Depan
Objektif : Pada akhir
pembelajaran, Pelajar dapat :
1) Kognitif
: Pelajar dapat menerangkan maksud laman
web, cirri-ciri dan jenis laman web
dan 3 fungsi
laman web pada masa kini secara lisan.
2) Psikomoror
: Pelajar sekurang kurangnya dapat menghasilkan
2 lakaran thumbnail
mengikut tema laman web.
3) Afektif
: Pelajar membuat lakaran thumbnail
dengan kemas dan teratur.
Pengetahuan
sedia ada : Pelajar pernah melihat laman
web di internet.
Pengabungjalinan
Kemahiran :-
KBKK
: Menjana dan menghasilkan idea serta menerangkan sebab.
Nilai
: Bersikap terbuka dan berani menampilkan diri.
Alat/
Bahan dan sumber: LCD, powerpoint, komputer, nota.
Langkah/ masa
|
Isi Pengajaran
|
Aktiviti Pengjaran
dan Pembelajaran
|
catatan
|
Set Induksi
(5 Minit)
|
-Tayangan slide tentang gambar laman web perniagaan.
|
-Seorang pelajar
diminta kedepan menerangkan pandangan awal pada slide yang dilihat.
- Pelajar lain
melihat dan mendengar pandangan spontan dari rakan mereka.
|
|
Langkah 1
(25 minit)
|
Aras 1: Pengetahuan
dan kefahaman.
Aras 2: Pengetahuan
dan kefahaman.
Aktiviti: Teori
-Pengertian grafik
-Sejarah grafik
-Jenis-jenis grafik
1) Poster
2) Pembungkusan
3) Logo dan
identity koprat
4) Laman web
5) Billbord
6) Kad Jemputan
7) Brochure
8) Pengiklnan
9) Papan tanda
10) Majalah
Pengenalan Laman
Web
a) Definisi
Laman Web
-
Laman web adalah dokumen dan informasi
eletronik yang dipaparkan di jaringan web yang mengandungi grafik, audio,
teks dan grafik.
-
Reka bentuk laman web memerlukan kemahiran
grafik dan kemahiran perisian khas laman web.
b) Cir-ciri
Laman Web
1. Peta
Tapak (website)
-
Susunan laman web yang teratur dan disertakan
sambungan-sambungan yang jelas akan menjadi daya tarikan kepada pembaca.
2. Navigation
Bar
-
Navigasi yang konsisten amat perlu untuk
setiap laman web.
3. Borang
Komen
-
Membolehkan pembaca meminta maklumat yang
diperlukan secara online.
4. Grafik
-
Menampakkan keceriaan di dalam laman web dan
membolehkan ia Nampak menarik.
c) Jenis
– Jenis Laman Web
Komersial, bisnes,
informasi, hiburan, laman web peribadi dan blog peribadi
|
- Pelajar mendengar
dan mencatat nota tentang definisi grafik, jenis-jenis dan sejarah grafik.
-Pelajar mendengar
penerangan daripada guru sambil melihat slide yang di tayangkan.
-Pelajar merujuk nota
yang diberikan.
|
DBAE: Disiplin
sejarah dan estetik.
ABM: LCD,
Power point, nota.
|
Langkah 2
(20 minit)
|
Aras 2: Aplikasi dan
analisis.
Aktiviti: Mencari
sumber rujukan dari internet.
Pengaksesan internet:
|
-Pelajar mengakses
internet.
-Pelajar mendengar
arahan daripada guru dan mengakses laman web yang dicadangkan guru.
-Pelajar melihat
contoh-contoh laman web dari internet.
-Pelajar melihat
contoh-contoh laman web pernigaan untuk dijadikan sumber rujukan untuk
lakaran thumbnail.
-Pelajar mengumpulkan
contoh-contoh gambar yang ingin dijadikan sumber idea.
|
|
Langkah 3
(25 minit)
|
Aras 1: Pengetahuan
dan kefahaman.
Aktiviti seni:
-Teori dan proses
penghasilan
Penghasilan laman web
-Tujuan
-Unsur seni dan
prinsip rekaan
-Reka letak
Proses penghasilan
-Projek: Laman Web
Tema: Pernigaan
Tujuan Projek:
1)Untuk siapa?
2)Kenapa?
3)Dimana sesuai?
4) Ciri-ciri
pengguna?
5)Bila akan
digunakan?
Unsur Seni
-Garisan
-Warna
-Ruang
-Bentuk
-Jalinan
Prinsip Rekaan
-Harmoni
-Dominan
-Kontra\
-Penegasan
-Imbangan
Irama dan pergerakan
-Variasi kepelbagaian
-Kesatuan
Prosedur penghasilan
-Thumnails
-Rough Layout
-Semi-Comprehensive
|
||
Langkah 4
(40 minit)
|
Aras 2: Aplikasi seni
dan Penghasilan
Tema: Pernigaan masa
depan
-Lakaran miniature
Thumnails
|
-Pelajar membentuk
kumpulan.
-Setiap kumpulan
terdiri daripada 5-6 orang.
-Pelajar membuat
sumbangan idea dalam menghasilkan satu lakaran thumbnail.
-Pelajar
menyenaraikan elemen-elemen dan cadangan imej yang mahu diguna pakai.
-Pelajar menghasilkan
lakaran thumnaial pada kertas masing-masing berdasarkan pada cadangan idea.
-Pelajar menyipkan
sekurang-kurang dua lakaran thumbnail pada kertsa masing-masing.
|
|
Penutup
(5 minit)
|
Kesimpulan
|
-Pelajar mendengar
arahan guru agar mneyambung lakaran thumbnail dirumah dan ia perlu dibawa
pada minggu hadapan.
-Pelajar mendengar
ulasan tentang pembelajaran guru segala isi pengajaran pada hari tersebut
dirumuskan guru.
-Segala kemuskilan
dan pertayaan dibuat oleh pelelajar dan guru.
|
DBAE:
Disiplin Kritikan.
|
Refleksi:
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment