RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Tarikh :
21 April 2015
Hari :
Selasa
Waktu :
2 Dan 3
Masa :
11.20 – 12.40 ( 80 Minit )
Mata
Pelajaran : Pendidikan Seni
Visual
Tingkatan :
3 Takwa
Bil.
Pelajar : 30 Orang
Bidang : Reka Bentuk Landskap Dan Persekitaran
Tajuk
: Bubble Diagram
Dan Plan Konsep
Tema
: Rumah Kami
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat :
Kognitif: Menjelaskan fungsi dan maksud
secara ringkas tentang reka bentuk landskap dan perkitaran.
Afektif: Menghasilkan bubble diagram dan
plan konsep yang menarik dan mempunyai nilai-nilai estetika.
Psikomotor: Mewarna lakaran dengan menerapkan
elemen nilai estetika, kreatif dan Kemas selain mengekalkan disiplin diri.
Pengetahuan sedia ada:
pelajar
menpunyai pengetahuan asas reka bentuk landskap dan persekitaran melalui
pemerhatian
Pengabungjalinan Kemahiran:
Murid
mengetahui keadaan struktur muka bumi melalui pelajaran geografi
KBKK : membuat
ramalan, menyenaraikan, menyatakan, mengenalpasti, menjana
idea,
Nilai : kepekaan,
kefahaman, kerjasama, kreatif, berdisiplin,
Alat Dan Bahan: kertas
majung, nota, pensil, , pen, marker, nota, model landskap dan kad pop-up
Rujukan:
Mohd
Johari Ab. Hamid. (2006). Asas Seni
Visual. Tanjung Malim: Perak. Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Hassan
Mohd Ghazali. (2013). PBS Pendidikan Seni
Visual Tingkatan 3. Tanjung Malim: Perak. Citra Grafik.
Laman Sesawang:
http://psvptgsmkkm.blogspot.com/2010/05/landskap.html
LANGKAH
|
ISI PENGAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Set Induksi
(5 Minit)
|
teka teki menggunakan kad pop-up
|
pelajar memberi tumpuan dan memberi
respon terhadap apa yang ditunjukan guru.
|
KBKK:
membuat ramalan
ABM:
kad pop-up
model landskap
NILAI:
Kepekaan
|
Langkah 1
(20 minit)
|
Aras
1
Pemahaman
teori
pengenalan
tentang reka bentuk landskap dan persekitaran.
definisi:
seni
perancangan, penyusunan, dan menghias ruang persekitaran untuk mewujudkan
keindahan dan nilai-nilai estetika alam sekitar berhubung dengan fungsinya.
fungsi tumbuhan:
a.
Memberi teduhan
b.
Kawalan kebisingan
c.
Sebagai dinding atau penghalang
d.
Mengarah perjalanan
e.
Mewujudkan kesatuan antara objek-objek
f.
Kawalan visual
g.
Kawalan hakisan tanah
h.
Kawalan tiupan angin
|
Pelajar mendengar penerangan guru sambil melihat
nota dan menerangkan model landskap.
pelajar diperkenalkan dengan definisi
dan fungsi.
pelajar yang dipilih guru mengulang dan merujuk nota yang disampaikan oleh guru
dan pelajar menjelaskan fungsi dan maksud secara ringkas tentang reka bentuk
landskap dan perkitaran.
|
KBKK:
menyatakan dan mengenalpasti
ABM:
model landskap
nota
contoh gambar
NILAI:
kepekaan, kefahaman
|
Langkah 2
(25 minit)
|
Aras
2:
demonstrasi oleh guru dalam membuat pelan
konsep
proses
penghasilan:
alatan
-
pensil
-
kertas majung
-
pen
-
marker
|
pelajar bertindak mengikut arahan yang
diberikan oleh guru dan murid dibahagi kan kepada beberapa kumpulan
pelajar memberikan perhatian terhadap
demonstrasi dan penerangan yang ditunjukan oleh guru.
pelajar bertanyakan soalan selepas
aktiviti demonstrasi
|
KBKK:
menjana idea, dan menilai.
ABM:
pensil
kertas
majung
pen
maker
NILAI:
kepekaan, kerjasama,
|
Langkah 3
(25 minit)
|
Aras
3
proses
penghasilan:
1.
pelajar diingatkan supaya menjaga kebersihan dan bersifat
kreatif semasa proses penghasilan karya.
|
Pelajar menghasilkan buble diagram dan
plan konsep pada kertas majung yang telah disediakan secara berkumpulan.
pelajar
menghasilkan karya selepas melihat demonstrasi daripada guru.
|
KBKK:
menjana idea
ABM:
pensil
kertas majung
pen
maker
NILAI:
berusaha dan kesungguhan
|
Penutup
(5 minit)
|
Kesimpulan
|
pelajar membentangkan hasil kerja
kumpulan mereka.
dan menceritakan pengalaman dan pemahaman
mereka terhadap reka bentuk landskap dan persekitaran yang dibuat.
pelajar mendengar ulasan tentang
pembelajaran guru segala isi pengajaran pada hari tersebut dirumuskan guru.
|
KBKK:
menyatakan sebab, dan menganalisis
ABM:
karya murid
NILAI:
rasional
|
Refleksi:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
No comments:
Post a Comment