Rancangan
pengajaran harian pendidikan seni
Tarikh : 25 Februari 2016
Hari : Jumaat
Waktu : 20
Minit
Masa : 08.40 Pagi –
09.00 Pagi
Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual
Tingkatan : 2 Cemerlang
Bilangan Pelajar : 30
Orang
Bidang : Asas Seni Reka
Unit : Prinsip Rekaan
Tajuk/ Tema : Keseimbangan
Objektif hasil pembelajaran : Di akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Kognitif : Pelajar dapat mencirikan unsur seni reka keseimbangan
secara lisan dengan contoh pelbagai
gambar.
2. Afektif : Pelajar dapat mengenalpasti karya serta hal
benda yang ditunjukkan oleh guru secara lisan dengan baik.
3. Psikomotor :Pelajar dapat mengaplikasikan unsur seni
reka keseimbangan dalam karya kolaj yang dibuat pada akhir pembelajaran.
Pengetahuan sedia ada murid :
1. Pelajar telah mempunyai pengetahuan unsur
asas seni reka.
2. Pelajar juga telah didedahkan dengan pelbagai
karya seni yang menekankan aspek warna, garisan, rupa dan bentuk.
Penggabungjalinan
:
1. Pelajar mempunyai kemahiran menampal kertas
pada kertas lain untuk dijadikan karya kolaj..
2. Pelajar mempunyai kemahiran membahagi sama
rata objek.
3. Pelajar mempunyai kemahiran mengolah idea.
KBKK :
·
Membentuk kerjasama berkumpulan, merekacipta, menjana pemikiran, mewujudkan
pengetahuan yang baru dan melahirkan individu yang beretika dan menghargai
kraftangan negara. Mempertingkatkan disiplin dalam melaksanakan sesebuah
tugasan yang diberikan.
·
Membolehkan pelajar untuk mengaplikasikan kemahiran serta potensi diri
dalam melakukan tugas.
·
Mendedahkan pelajar bagaimana melaksanakan sebuah projek dengan baik dan
berkesan.
·
Melahirkan semangat kerjasama dalam kumpulan yang diberikan dan menjana
pemikiran yang kreatif dan inovatif serta pemikiran ke arah menyayangi produk
batik yang diwrisi turun temurun.
·
Mendapatkan ilmu pengetahuan yang banyak disamping menterjemahkannya dalam
kerja kumpulan.
Nilai :
1. Kerjasama dalam kumpulan besar
2. Hormat menghormati antara pelajar dengan
pelajar serta pelajar dengan guru
3. Menghargai alam sekitar dengan melakukan
imitasi
Alat dan
bahan :
1. Buku sumber guru
2. Gam, kertas warna, kertas A4, dan pensil.
Langkah /Masa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Langkah 1
( 5 minit )
|
Pertandingan pantas bergerak
|
·
Guru
mengarahkan pelajar untuk menyelesaikan puzzle yang telah dibawa oleh guru
yang berkaitan dengan pembelajaran.
·
2 orang
pelajar kehadapan bagi membantu guru untuk menyelesaian puzzle tersebut.
|
DBAE :
·
Disiplin estetik seni dan penghasilan karya
·
Galakan penglibatan murid
|
Langkah 2
( 5 minit )
|
Aras 1 :
mengumpul maklumat dan pemahaman konsep.
·
Guru
memberi penerangan terhadap pelajar tentang
·
Imbangan
simetri, tidak simetri dan imbangan semua arah.
·
Pelajar
mendengar dengan teliti penerangan guru.
|
·
Pelajar
mencatat perkara yang diterangkan oleh guru berkaitan tentang imbangan
·
Guru
menunjukkan contoh – contoh karya yang mudah dilihat dan difahami oleh
pelajar.
Imbangan
simetri
Imbangan tidak simetri
Imbangan semua arah
|
·
Disiplin estetik seni dan apersiasi seni
|
Langkah 3
( 5 minit )
|
Aras 2 :
Menjalankan aktiviti secara spontan dan terancang.
·
pelajar
diarahkan untuk menghasilkan sebuah poster dari teknik kolaj.
|
·
Guru
mengarahkan pelajar untuk menghasilkan sebuah poster yang terbina dari teknik
kolaj.
·
Pelajar
diberikan kertas warna dan kertas lukisan bersaiz A3.
·
Guru
memantau kegiatan pelajar agar mereka melakukan tugasan yang telah diberikan
oleh guru.
|
DBAE :
·
Penghasilan karya dan produk.
|
Langkah 4
( 5 minit )
|
Aras 4 :
Penilaian hasil karya murid.
·
Guru
memanggil nama pelajar secara rawak untuk datang kehadapan.
|
·
Guru
memanggil nama pelajar secara rawak untuk datang kehadapan dan menceritakan
perkara yang diperolehi melalui kaitan aktiviti tersebut dengan tajuk
imbangan.
·
Guru
memberi penjelasan secara menyeluruh tentang aktiviti serta tajuk imbangan
tersebut
Contoh karya pelajar
|
DBAE :
·
Disiplin kritikan seni
·
Disiplin apresiasi seni.
·
|
Refleksi:………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...................................................................................................................................................................................................................................................
No comments:
Post a Comment