Wednesday, 30 March 2016

Contoh Refleksi Praktikum (UPSI)



1.0 Pengenalan 

Guru juga harus menyedari bahawa tugas mendidik para pelajar bukan hanya sekadar memindahkan maklumat, pengetahuan dan ilmu daripada seorang pendidik kepada seorang pelajar semata-mata, tetapi bagaimana ilmu dan maklumat yang benar serta pengalaman yang berguna dapat membentuk sikap, nilai dan peribadi seseorang pelajar. Bagi mencapai matlamat tersebut, para pendidik harus memilih dan mengaplikasikan pendekatan yang mampu menarik pelajar agar dapat benar-benar menghayati dan mampu menguasai ilmu yang diajar. Di samping itu, guru  juga perlu bijak dalam memilih dan menentukan pendekatan pengajaran yang berkesan kerana guru adalah orang yang bertanggungjawab untuk menyelesaikan masalah pembelajaran.
Pembangunan sektor pendidikan ke arah yang lebih global dengan mengikut acuan Malaysia, tidak dapat dinafikan peranan pendidik sangat penting sebagai agen yang boleh membawa perubahan positif kepada pembangunan insan khususnya para pelajar. Pembangunan insan yang bermula dengan pendidikan kepada para pelajar diharapkan dapat membentuk mereka untuk menguasai ilmu pengetahuan ke arah menuju pembentukan modal insan yang berkualiti dan seimbang dalam pelbagai aspek. Sebagaimana memetik kenyataan Tun Abdullah Ahmad Badawi mengenai modal insan ketika membentangkan Rancangan Malaysia Ke-9 (RMK9) di Parlimen, 31 Mac 2006 iaitu:
Sekiranya kita ingin melangkah ke era ekonomi berpaksikan pengetahuan, jika kita mahu menjadi negara maju dan kekal pada tahap tersebut, pembangunan modal insan harus diutamakan. Dalam konteks dunia global, modal insan bermutu tinggi adalah satu keperluan, bukan lagi satu kemewahan. Usaha membangunkan modal insan berkualiti akan digiatkan. Pendekatan kepada pembangunan modal insan haruslah secara holistik, menekankan pembangunan ilmu pengetahuan, kemahiran, modal intelektual termasuk ilmu sains, teknologi dan keusahawanan, dan juga pembudayaan sikap progresif serta nilai etika dan moral yang tinggi. Inilah yang dikatakan modal insan berminda kelas pertama.

            Bagi merealisasikan hasrat ini, anjakan paradigma pendidikan sangat penting agar dapat mendorong para pendidik untuk memainkan peranan mereka dengan lebih agresif dan progresif. Paradigma pendidikan perlu diubah daripada menerima kepada mencari atau mencipta, daripada ketaatan kepada komitmen, daripada individu kepada perkongsian, daripada rutin kepada inovatif dan kreatif, daripada reaktif kepada proaktif dan daripada pasif kepada progresif. Perubahan ini sememangnya mempunyai perkaitan rapat dengan pembinan modal insan dan tamadun ummah yang cemerlang

2.0 Pentadbiran
Sebelum guru mendidik murid perkara pertama yang menentukan halatuju jatuh bangun sesebuah institusi pendidikan adalah pihak pentadbiran. Sekiranya baik pentadbiran sesebuah sekola itu maka baiklah sekolah itu, sekiranaya buruk pentadbiran sesebuah sekolah itu maka jatuhlah sekolah itu. Pandangan pertama saya sepanjang saya menjalani latihan pengajaran adalah pihak pentadbir sekolah sangat mementingkan aturan atau prosedur dalam segala aspek. Dari sekecil-kecil perihal hinggalah sebesar-besar perkara. S.M.K XXXXXXXXXX  dimana sekolah saya menjalani latihan industri, diterajui oleh  seorang pengetua perempuan iaitu Cik Hajah XXXXXX.
Pengetua SMK XXXXXX berwartakan sangat tegas dalam menjalankan tugas. Setiap program yang hendak dijalankan perlu menjalani prosedur yang betul. Bermula dengan menghantar kertas cadangan atau proposal yang perlu dihantar sebelum program dijalankan. Manakala selepas selesai program dijalankan perlu ada dokumentasi yang perlu dihantar seminggu selepas program berakhir. Selain itu setiap perkara yang berlangsong disekolah itu perlu ada prosedur yang sistematik.
Teraju pentadbiran pengetua dibantu oleh guru penolong kanan(GPK) pentadbiran, Pn Hajah XXXXX . GPK pentadbiran banyak membantu tugas-tugas pengetua semasa ketiadaan pengetua mahupun semasa pengetua berada dalam kawasan. Pn XXXXXX juga secara langsung memangku tugas guru penolong kanan(GPK) Hal Ehwal Murid berikutan ketiadaan GPK Hal Ehwal Murid yang telah berpindah sekolah. Manakala tugas GPK Kokurikulum digalas oleh En XXXXXXX. Sepanjang tempoh latihan industri saya di SMK XXXXXXX, tiga orang inilah yang menggerakkan dan mencorakkan pengisian sekolah ini.

3.0 Disiplin

Apabila disebut tentang disiplin pula, kawalan disiplin di SMK XXXXXX amat ketat dan baik akan tetapi boleh dipertingkatkan lagi dengan penglibatan semua kakitangan dan staf sekolah tersebut. Apa yang saya perhatikan disekolah ini, penguatkuasaan disiplin banyak dilakukan oleh guru disiplin,warden asrama dan sebahagian kecil guru sekolah. Sebagai contoh sekiranya terdapat murid yang melanggar disiplin hanya sebahagian kecil guru yang mengambil tindakan terhadap murid tersebut. Manakala guru yang lain hanya bagai melepaskan  batuk ditangga. 

Dari aspek murid pula, saya melihat murid-murid SMK XXXXXX hanya sebahagian kecil sahaja yang melanggar disiplin secara tegar. Kelompok kecik murid ini seperti sudah tepu dan biasa dengan tindakan yang di jalankan ke atas mereka. Hal ini terjadi kerana tindakan dan dendaan yang dilakukan adala dendaan yang sama. Masalah ini juga ditambah pula dengan keadaan unit kaunseling sekolah ini seperti hidup segan mati tak mau. Unit kaunseling bergerak dengan kurang efisyen dalam menangani masalah-masalah pelajar yang dihantar kepada pihak kaunseling. Selain itu program-program yang dirancang oleh pihak kaunseling tidak banyak dilaksanakan.

Pada pandangan saya, unit disiplin dan unit kaunseling perlu menjalankan perbincangan untuk melancarkan program yang bersesuaian dengan masalah murid-murid disekolah SMK XXXXXX. Unit kaunseling perlu bergerak dengan agresif dalam menangani masalah murid.
Dari aspek kokurikulum pula, SMK XXXXXX sangat aktif dalam penglibatan aktiviti diluar bilik darjah samaada kokurikulum sukan permainan mahupun persatuan. Pihak pengurusan SMK TXXXX menghadkan penglibatan murid dalam bidang kokurikulum pada bulan Januari hingga Mei, pada bulan seterusnya lebi berfokus kepada akademik. Kebanyakan penglibatan kokurikulum murid SMK XXXX mendapat tempat samaada diperingkat daerah mahupun diperingkat negeri. Sebagai contoh pada 23 Julai 2011 SMK XXXXXX telah menjadi tuan rumah untuk pertandingan memasak peringkat negeri Pahang. Pasukan dari SMK XXXXX telah berjaya merangkul tempat keX secara keseluruhan negeri Pahang

4.0 Pengajaran Dan Pembelajaran

Dalam pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah pula didapati masalah yang sering berlaku dan agak serius ialah masalah salah laku, iaitu murid tidak menyiapkan kerja rumah. Ada yang menyiapkan separuh dari kerja rumah mereka dan terdapat juga di antara mereka yang langsung tidak mengambil perhatian ke atas kerja rumah pada setiap kali diberikan aktiviti susulan. Untuk mengenal pasti murid yang bermasalah, saya telah mengajak murid-murid untuk berbincang. Melalui sesi temu bual, saya akan cuba mengenal pasti dan mencungkil masalah daripada murid. Pada masa yang sama, saya juga menggunakan kaedah pemerhatian, iaitu menyediakan rekod untuk mengumpul maklumat tingkah laku murid tanpa verval.

Berdasarkan kepada pemerhatian yang telah dibuat, saya dapati bahawa punca–punca masalah ini adalah disebabkan oleh diri murid, rakan sebaya, keluarga dan kaedah serta bahan pengajaran yang tidak sesuai. Kebanyakan murid adalah bersikap negatif, tidak bertanggungjawab terhadap aktiviti pembelajaran mereka  dan mudah dipengaruhi oleh rakan sebaya yang malas. Selain daripada itu, golongan murid ini tiada dorongan untuk membuat kerja rumah daripada ibu bapa dan rakan sebaya. Ada sebilangan murid berpendapat bahawa seni yang dipelajari itu kurang relevan dan tiada kaitan dengan kehidupan sehari–hari. 

            Banyak kesan yang akan dihadapi oleh guru dan murid sekiranya masalah ini masih terus berlaku lagi di kelas. Pertama, kesan terhadap aktiviti pengajaran, peruntukan masa serta penilaian guru akan terganggu dan terjejas seperti guru tidak dapat menjalankan aktiviti pengajaran dengan baik, terpaksa memperuntukkan banyak masa untuk menjalankan penyelesaian dan tidak dapat menerima maklum balas murid melalui aktiviti susulan. Kedua, kesan terhadap aktiviti pembelajaran dan tabiat murid, seperti tidak mempunyai peluang mengaplikasikan dan mengukuhkan konsep atau kemahiran yang baru mereka belajar serta mengamalkan sikap malas dan tidak bertanggungjawab.

            Pada pendapat saya, pujian dan kata–kata perangsang ialah satu jenis alat rangsangan yang tidak terlazim. Warna juga boleh dijadikan sebagai alat rangsangan yang tidak terlazim, seperti warna merah. Ia boleh merangsangkan seseorang itu cepat merasa lapar dan ingin makan dengan banyak. Oleh sebab itu, banyak kedai makan suka dicat dengan warna yang terang seperti merah, kuning atau biru.Untuk memberikan rangsangan kepada murid, saya telah menggunakan teknik peneguhan positif, iaitu memberi motivasi dalam bentuk pujian dan kata–kata perangsang untuk menyiapkan kerja rumah seni. Tetapi, penyelesaian ini tidak berkesan dan kurang memuaskan, kerana motivasi yang diberikan oleh guru adalah tidak dapat membangkitkan tingkah laku positif, iaitu menyiapkan kerja rumah seni. Pemikiran murid tidak jauh dan kurang mementingkan masa depan mereka. Selain daripada itu, golongan murid ini jarang mendapatkan dorongan untuk menyiapkan kerja rumah daripada ibu bapa atau rakan sebaya.

            Selepas itu, saya telah menggunakan teknik peneguhan negatif untuk mengelakkan atau menghindari kepada murid tidak menyiapkan kerja rumah seni. Walaupun peneguhan negatif diberi untuk membawa kesan yang tidak menyeronokkan atau memalukan, yang ingin dihindari oleh seseorang individu., tetapi sangat berkesan untuk menghadapi masalah murid, terutamanya golongan murid yang berumur dalam lingkungan belasan tahun. Mereka lebih berasa takut apabila guru mengambil tindakan untuk mendendanya.

             Pada pendapat saya, merotan murid dengan cara yang betul merupakan satu penyelesaian yang sangat berkesan, kerana ia dapat memberikan demonstrasi kepada murid dengan jelas dan nyata, iaitu merotan murid itu di depan murid–murid lain apabila tidak menyiapkan kerja rumah. Dengan itu, saya telah membuat satu eksperimen pada murid–murid, iaitu mana satu kumpulan yang telah kalah dalam kuiz seni, mereka akan didenda kehilangan lima minit masa rehat. Eksperimen ini telah berjaya menunjukkan bahawa murid adalah lebih mengambil perhatian dan penumpuan terhadap peneguhan negatif, kerana mereka takut menghadapi kesan–kesan peneguhan negatif dan pula tidak mahu kehilangan layanan yang baik daripada guru. Oleh itu, saya telah menahan murid yang tidak menyiapkan kerja rumah di dalam kelas untuk menyiapkan kerja rumahnya semasa rehat ataupun selepas sekolah.

            Selain daripada itu, saya juga membuat pengubahsuaian dalam pengurusan strategi pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas, terutamanya menggunakan kaedah dan teknik bermain dikaitkan dengan kaedah dan teknik mengajar seperti penyelesaian masalah seni. Saya juga menggunakan strategi pemusatan bahan, seperti radio, gambar, model, benda konkrit, bahan bercetak dan kad jalur berpetak dalam proses pengajaraan dan pembelajaran. Bahan pengajaran yang disediakan itu telah berjaya menarik minat murid untuk membuat tugasan dan juga mudah difahami oleh setiap murid. Tujuannya adalah untuk merangsangkan murid–murid supaya mereka dapat memberikan tumpuan dan minat terhadap kerja rumah.

             Di samping itu, murid tidak akan berasa bosan dan sebaliknya dia merasa sangat bangga sekiranya berjaya menyelesaikan tugasan, iaitu latihan dalam buku kerja seni. Pada pendapat saya, guru ialah seorang pelakon, dia mesti pandai menonjolkan kebakatannya supaya terdapat banyak penonton suka akan lakonannya. Manakala, murid ialah penonton dan dia akan menyaksikan pertunjukan yang disembahkan oleh guru di dalam kelas. Oleh itu, guru mestilah pandai memilih dan mengurus strategi yang sesuai untuk mencapai objektif jangka panjang sesuatu pendekatan. Penyelesaian ini juga berkesan untuk menyelesaikan masalah murid dengan baik.

                Pendekatan pengajaran yang lebih menyeluruh dan berkesan perlulah dilaksanakan untuk  mendapatkan hasil pengajaran dan pembelajaran yang optimum. Berikan contoh-contoh yang bersesuaian dan berkaitan dengan kehidupan seharian agar mereka dapat mengaplikasikan pengetahuan tersebut seterusnya menjadi suatu hikmah dalam kehidupan mereka. Gambarajah dan animasi video mengenai teknik-teknik asas dalam cat air boleh dipaparkan semasa sesi P&P dengan keadaad inin suasana pembelajaran akan menjadi lebih menyeronokkan sekaligus akan menarik minat murid.

            Menjalankan suatu aktiviti yang dapat melibatkan pengibatan mereka secara menyeluruh. Dengan membahagikan para pelajar kepada beberapa buah kumpulan kecil, mereka dikehendaki merekabentuk arca dengan menggunakan kad manila, plastisin, pensel, pemadam, gunting, bebenang halus dan gelungan bebenang kasar yang berwarna biru dan merah. Pada akhir sesi pengajaran dab pembelajaran, mereka dikehendaki membentangkan hasil kerja mereka di hadapan kelas. 

            Guru haruslah melakukan rancangan pengajaran, iaitu rancangan harian yang lebih teliti dan tersusun agar segala matlamat dan objektif pengajaran dapat disampaikan dan diterapkan ke dalam diri setiap pelajar. Lakukan latihan mengajar terlebih dahulu sebelum masuk ke dalam kelas bagi memastikan segala rancangan pengajaran dapat dilaksanakan. Kaitkan topik baru yang hendak diajar dengan topik yang telah dipelajari.

            Guru perlu memastikan agar suasana pembelajaran sentiasa menyeronokkan. Ini dipengaruhi oleh sikap pelajar dan keadaan persekitaran kelas. Keadaan kelas yang selesa membantu sesi P&P berjalan dengan lebih lancar dan berkesan.

            Pemantauan dan penilaian perlulah dilakukan agar rancangan pengajaran tidak menyimpang jauh daripada matlamat dan objektif pengajaran dan pembelajaran. Selain itu, ini juga bagi memastikan para pelajar dapat mengusai objektif pengajaran yang ditetapkan. Ini dapat dilakukan melalui sesi ujian bertulis dan soal jawab dengan para pelajar mengenai topik warna-warna asas. 

             Akhir sekali, guru perlu melakukan refleksi kendiri bagi menilai sejauh mana keberkesanan kaedah pengajaran yang dilaksanakan. Ini dapat dinilai dari segi penguasaan para pelajar mengenai objektif pengajaran pada hari tersebut, bukan dinilai dari segi sukatan mata pelajaran yang dapat dihabiskan.

No comments:

Post a Comment

KLIK SINI