PENDAHULUAN
Umumnya kaedah pengajaran bermaksud
tindakan-tindakan yang guru lakukan dalam mengendalikan proses
pengajaran-pembelajaran. Guru-guru
terlatih adalah bijak memilih dan menggunakan kaedah yang paling sesuai bagi
membantu pelajar-pelajar dan diri mereka dalam usaha mencapai objektif
pengajaran yang telah dirancangkan. Pemilihan sesuatu kaedah atau strategi
haruslah berasaskan kepada kriteria tertentu seperti gaya pembelajaran pelajar,
tajuk pengajaran, jenis pengetahuan atau kemahiran yang hendak disampaikan,
tahap pencapaian pelajar, persekitaran pembelajaran, nilai dan sikap yang ingin
dipupuk.
Pembelajaran
merupakan proses interaktif, iaitu hasil aktiviti guru dan pelajar yang menjadi
elemen utama dalam suasana pembelajaran yang spesifik. Bentuk interaktif dalam
pembelajaran berkait rapat dengan kefahaman guru tentang sifat setiap individu
pelajarnya. Gregore & Ward (1977) mengatakan bahawa pendidik yang mahukan
kejayaan tugasnya ke atas individu pelajar haruslah memahami makna ‘individu’,
dan mereka mesti menghubungkan cara pengajaran dan cara pembelajaran individu
berkenaan.
Bagi seseorang yang baru menjejak
kakinya dalam arena pengajaran malah ramai guru yang berpengalaman, konsep
pendekatan, strategi, kaedah serta teknik pengajaran amat sukar dibeza-bezakan.
Apa lagi terdapat orang yang menganggap bahawa semua istilah tersebut adalah
sama dengan cara pengajaran sahaja. Ini adalah suatu perkara yang harus diberi
perhatian yang serius kerana konsep-konsep tersebut adalah merupakan asas untuk
membentuk sesuatu rancangan pelajaran harian yang sempurna oleh seseorang guru.
Penjelasan tentang perhubungan di antara keempat-empat konsep adalah amat
berguna bagi guru-guru pelatih yang menjalankan latihan mengajar supaya ilmu
pedagogi yang dipelajari itu dapat diamalkan dalam bilik darjah.
Untuk menjelaskan konsep-konsep
tersebut, perbincangan akan bermula dengan kaedah pengajaran dan diikuti oleh
teknik pengajaran. Selepas kita telah jelas mengenai kedua-kedua konsep
tersebut maka kita akan meneliti konsep strategi serta pendekatan pengajaran.
Akhir sekali kita akan mengulas perhubungan kesemua konsep tersebut dalam
situasi pengajaran.
Guru
disarankan melakukan perubahan dalam gaya pengajaran mereka di bilik darjah
supaya disesuaikan dengan gaya pembelajaran pelajar tetapi amalan para pendidik
masih lagi tidak berubah. Sementara itu, guru didesak untuk menggalakkan
inisiatif pelajar dan memberinya peluang untuk menyumbang dalam pembelajaran
diri . Guru sering meluahkan kekecewaan atas sikap pasif pelajar menerima pengajaran mereka tanpa memikirkan
bahawa pelajar juga mungkin kecewa dengan gaya
pengajaran guru. Raiff (1992) menyatakan, memahami gaya pembelajaran seseorang pelajar dengan cara yang terbaik
akan membantu guru mengurangkan kekecewaannya dan kekecewaan pelajar tersebut.
Dalam konteks memahami sifat pelajar, gaya pembelajaran menjadi
indikator bagaimana seseorang pelajar belajar dan cara belajar yang
digemarinya. Gaya
pembelajaran juga dianggap sebagai strategi pengajaran kerana pemahaman
mengenai gaya
pembelajaran seseorang pelajar memberikan maklumat tentang kognisi konteks dan
kandungan pembelajaran.
Mengikut Wan Zahid (1993), perlaksanaan
Kurikulum (KBSR) dan Kurikulum (KBSM) ini membawa kepada perubahan penekanan
daripada pendekatan tradisional kepada pendekatan baru dalam proses
pembelajaran disekolah, dimana beliau menegaskan bahawa pembelajaran yang
tertumpu kepada pelajar (child centered) mesti diamalkan dan sebaliknya
mengurangkan atau menghapuskan pembelajaran yang tertumpu kepada guru (teacher
centered).
Dalam pembelajaran individu, Ingham
(1992) dan Wan Zahid (1993) mengesyorkan agar para guru, pelajar dan ibubapa
memahami stail pembelajaran pelajar dan menganggap perbezaan yang ada pada diri
seseorang pelajar itu merupakan satu keistimewaan dan mereka dapat menggunakan
keistimewaan itu secara berkesan dalam pembelajaran mereka. Satu perancangan
yang teliti dan sistematis amat diperlukan memandangkan stail belajar individu
merupakan satu aspek yang begitu penting dalam pendidikan masa kini dan akan
datang. Apabila kaedah, sumber dan program dipadan-suaikan dengan stail belajar
pelajar, maka pencapaian akademik dan sikap pelajar akan meningkat. Gaya belajar seseorang
adalah berbeza antara satu dengan lain tanpa mengambil kira umur, status
sosioekonomi atau IQ. Selari dengan pendapat tersebut Wan Zahid (1993)
menyarankan agar pengajaran dan pembelajaran disesuaikan dengan stail gaya
belajar individu.
KAEDAH DAN TEKNIK
Sebelum
kita membincangkan konsep kaedah pengajaran adalah eloknya kita memikirkan
secara umum pengertian kaedah. Kaedah mengikut Kamus Dewan bermaksud cara atau
aturan (membuat sesuatu), hukum atau prinsip. Justeru itu, sesuatu kaedah
terdiri daripada sesuatu siri tindakan yang sistematik dan tersusun untuk
mencapai sesuatu matlamat.
Lantaran itu, jika kita ingin
memasak ikan maka kita perlu fikirkan apakah kaedah-kaedah memasak yang kita
boleh gunakan. Sudah tentunya, kaedah-kaedah yang biasa kita gunakan ialah
seperti menggoreng, merebus, memanggang atau mengukus. Begitu juga kalau kita
diminta memberi kaedah-kaedah menyepak bola kita akan menyatakan
kaedah-kaedahnya adalah seperti sepakan sering, sepakan tinggi, sepakan grounder,
sepakan banana serta bermacam-macam lagi. Satu lagi contoh
ialah jika kita ingin peri memburu harimau di dalam hutan, kaedah-kaedah yang
kita boleh gunakan adalah seperti menembak dengan senapang, memanah, menjerat,
menikam atau menombak.
Andaikan kita ingin memasak ikan
dengan kaedah menggoreng. Maka sudah tentu kita perlu memiliki
kemahiran-kemahiran yang khusus dalam menjayakan kaedah tersebut. Kemahiran
khusus tersebut adalah dimaksudkan sebagai teknik. Sebab itu, bolehlah kita
menyatakan bahawa semua kaedah mempunyai teknik-teknik tertentu yang disusun
dengan sistematik. Umpamanya untuk menggoreng ikan, kita mesti memanaskan kuali
terlebih dahulu sebelum mencurahkan minyak ke dalamnya. Untuk mengelakkan ikan
melekat pada kuali, suatu lagi teknik ialah memasukkan sedikit garam ke dalam
minyak yang telah panas di kuali. Api juga harus dikawal supaya tidak terlalu
panas. Kesemua tindakan yang spesifik ini adalah disebut sebagai teknik
menggoreng. Teknik-teknik untuk kaedah memasak ikan secara memanggang pula
adalah amat berbeza.
Oleh itu, untuk menjayakan sesuatu
yang kita ingini kaedah yang dipilih mestilah disertai dengan teknik-teknik
yang betul. Memilih kaedah yang tepat tanpa menguasai teknik-teknik yang baik
menurut kaedah tersebut tidak akan menjaminkan tercapainya matlamat kaedah yang
diingini.
KAEDAH DAN TEKNIK PENGAJARAN
Kaedah
pengajaran adalah terdiri daripada beberapa langkah atau kegiatan yang
mempunyai urutan yang tertentu. Pengajaran yang dimaksudkan ialah segala
aktiviti seseorang untuk menghasilkan perubahan tingkah laku yang agak kekal
dalam diri seseorang yang lain. Lantaran itu, kaedah-kaedah pengajaran adalah
seperti penceritaan, perbincangan, bermain, latih tubi, main peranan,
menyelesaikan masalah, brain storming, perbahasan, kuiz, lakonan, projek,
soalan atau Socratik dan lain-lain lagi.
Teknik-teknik pengajaran adalah
kemahiran atau perkara-perkara khusus yang terdapat dalam sesuatu kaedah. Jika
seseorang guru itu tidak dapat menguasai teknik-teknik yang ada pada sesuatu
kaedah maka kemungkinan besar matlamat kaedah itu akan tidak berhasil.
Misalnya katakanlah seorang ingin
menggunakan kaedah bercerita untuk mengajar sesuatu tajuk pelajaran.
Teknik-teknik bercerita yang dimaksudkan ialah kawalan nada suara, penggunaan
alatan yang berkenaan, kemahiran mengekalkan minat murid, gerakan tangan
"facial expression", serta kedudukan murid-murid semasa aktiviti
bercerita itu berlangsung.
Kaedah mengajar seperti syarahan
juga mempunyai teknik-teknik yang tersendiri. Teknik-teknik syarahan adalah
seperti mempelbagaikan nada serta kadar percakapan, bahasa yang sesuai,
penggunaan OHP, garis kasar kuliah yang disampaikan, menyoal soalan-soalan yang
mencabar pemikiran pelajar dan lain-lain lagi.
Satu lagi contoh kaedah mengajar
ialah kaedah soalan. Jika kita ingin mengajar dengan kaedah soalan maka kita perlu
menggunakan teknik-teknik menyoal yang baik seperti soalan-soalan yang ditanya
haruslah jelas dan tepat, pelajar-pelajar diberi masa untuk memikirkan jawapan
soalan sebelum sesiapa dipanggil untuk menjawab, layanan yang munasabah bagi
semua tindak balas daripada murid, suara haruslah jelas, mempelbagaikan
soalan-soalan yang ditanya dan sebagainya.
Jadi jika kita hendak mengajar
seseorang berenang kita haruslah memilih kaedah-kaedah yang sesuai. Kaedah seperti
perbincangan serta syarahan sudah tertentu tidak berkesan. Kaedah pengajaran
seperti demostrasi adalah lebih sesuai. Meskipun demikian, untuk memastikan
bahawa demostrasi itu berjaya kita mesti menguasai teknik-teknik demostrasi.
Sebagai kesimpulan, bila kita sebut
teknik pengajaran kita mesti bertanya teknik pengajaran untuk kaedah apa.
Setiap kaedah pengajaran mesti mempunyai teknik-teknik yang tertentu.
PENDEKATAN
Pendekatan
biasanya dimaksudkan dengan arah atau hala yang kita ambil untuk menuju sesuatu
sasaran. Dalam pengertian yang lebih luas pendekatan juga diertikan sebagi
"to come near to in any sense" atau jalan yang diambil untuk
melakukan sesuatu. Pendekatan-pendekatan yang dipilih biasanya berasaskan
teori-teori atau generalisasi yang tertentu.
Sebagai contoh,
pendekatan-pendekatan memasak ikan yang kita boleh gunakan ialah seperti
pendekatan Timur atau pendekatan Barat. Bagi pendekatan Barat, kita dapati
keutamaan ditegaskan pada nilai kalori, nilai makanan dari segi zat makanan dan
ciri-ciri makanan seimbang. Bagi pendekatan Timur pula, keutamaan adalah diberi
kepada rasa seperti rupa makanan tetapi tidak begitu mementingkan nilai kalori
atau ciri-ciri makanan seimbangan. Pendekatan Barat ini adalah amat berkaitan
dengan perkembangan sains dan teknologi pemakanan yang mempunyai
prinsip-prinsip makanan serta hubungannya dengan kesihatan.
Suatu
lagi contoh tentang pendekatan melakukan sesuatu ialah pendekatan seseorang
dalam belajar bermain tenis. Dia boleh menggunakan pendekatan profesional atau
pendekatan konvensyenal (tradisional atau acquired) atau biasa. Bagi pendekatan
profesional, semua kaedah bermain dipelajari berdasarkan prinsip-prinsip sains
yang sangat bersistematik. Manakala bagi pendekatan konvensyenal, kaedah-kaedah
bermain dipelajari berdasarkan pengalaman, perbincangan informal serta dengan
pemerhatian.
PENDEKATAN PENGAJARAN
Pendekatan
pengajaran merupakan haluan atau aspek yang digunakan untuk mendekati atau
memulakan proses pengajaran sesuatu isi pelajaran, sesuatu mata pelajaran atau
beberapa mata pelajaran atau sesuatu kemahiran. Pendekatan-pendekatan wujud
berdasarkan aspek-aspek pengajaran yang kita ingin utamakan atau memberi
perhatian yang lebih utama. Sebab itu ada kalanya pendekatan menyerupai
klasifikasi pengajaran di mana jenis-jenis pendekatan wujud berdasarkan
kriteria-kriteria yang kita gunakan untuk meneliti proses pengajaran.
Pendekatan-pendekatan pengajaran boleh digolongkan mengikut cara pengelolaan
murid, cara-cara fakta disampaikan, keaktifan pengajaran atau pelajar,
pengajaran bahasa dan pengajaran mata pelajaran lain.
Pendekatan pengajaran yang
berasaskan pengelolaan murid adalah seperti pendekatan individu, pendekatan
pasangan, pendekatan kumpulan, pendekatan kelas, pendekatan kelas bercantum dan
sebagainya. Pendekatan yang dimaksudkan di sini tidak menyentuh tentang kaedah
yang boleh digunakan dalam pengajaran. Guru adalah bebas memilih kaedah yang
difikirkan wajar bagi setiap pendekatan tersebut.
Berdasarkan kriteria bagaimana isi
pelajaran disampaikan maka terdapatlah pendekatan induktif, pendekatan
deduktif, pendekatan eklektik, pendekatan dari segi isi mudah ke isi susah dan
pendekatan dari isi maujud ke isi abstrak.
Pendekatn yang memberi tumpuan
kepada pengajar disebut sebagai pendekatan memusatkan guru manakala pengajaran
yang mementingkan murid disebut sebagai pendekatan memusatkan murid.
Kaedah-kaedah yang seiring dengan pendekatan yang memusatkan guru adalah
seperti kaedah syarahan dan kaedah demonstrasi manakala kaedah-kaedah
pengajaran yang selari dengan pendekatan pengajaran yang memusatkan murid
adalah seperti kaedah menyelesaikan masalah, kaedah bermain dan kaedah
perbincangan kumpulan.
Rumusan
yang boleh dibuat ialah pendekatan merupakan sesuatu yang agak umum dan ia
seolah-olahnya menunjukkan sesuatu haluan tetapi tidak menerangkan bagaimana
caranya untuk menuju haluan itu. Cara-cara yang digunakan untuk menuju arah
yang ditetapkan oleh sesuatu pendekatan pengajaran adalah kaedah-kaedah
pengajaran.
STRATEGI
Strategi
boleh diibaratkan sebagai suatu susunan pendekatan-pendekatan dan kaedah-kaedah
untuk mencapai sesuatu matlamat dengan menggunakan tenaga, masa serta kemudahan
secara optimum. Seseorang panglima tentera harus memikirkan strateginya untuk
mempertahankan kedudukannya atau menyerang kubu musuhnya.
Andaikan kita menggunakan contoh
memasak ikan semula. Kalau kita ingin memasak seekor ikan yang agak besar (5
kilogram) kita perlu merancangkan strategi memasak supaya kita dapat kepuasan
dan faedah yang paling banyak dengan menggunakan masa, tenaga serta sumber yang
paling minimum. Di sini kita perlu merancangkan pendekatan-pendekatan dan
kaedah-kaedah yang boleh digunakan untuk memasak ikan tersebut. Umpamanya
adalah kita menggoreng kepalanya, merebus ekornya, memanggang tulang diikuti
dengan mendidihnya dalam sup, menjerut telurnya dan sebagainya. Kaedah manakah
yang kita buat terlebih dahulu? Pendekatan timur atau barat yang patut diikuti
untuk memasak? Rancangan yang lengkap ini boleh disebut sebagai strategi
memasak.
Untuk memenangi sesuatu pertanding
badminton, seseorang pemain bukan sahaja perlu menguasai segala kaedah untuk
menghantar bola tangkis kepada lawannya tetapi ia juga perlu merancangkan
strategi permainan itu. Strategi permainan adalah seperti bermain secara
bertahan pada pemainan pertama untuk meletihkan musuh dan kemudiannya menyerang
dengan secara smash yang kencang pada pemainan kedua. Adakah dia sengaja
bermain sebanyak 3 atau 2 pemainan sahaja. Jika pemain itu menguasai semua kaedah
menghantar bola tangkis dengan sempurna tetapi strategi permainannya tidak
sesuai mana ia akan ditawan. Oleh sebab itu, ada kalanya pasukan yang mahir
dalam semua kaedah permainan dikalahkan sebab strategi permainan tidak sesuai.
STRATEGI PENGAJARAN
Untuk
mencapai objektif-objektif pengajaran, seseorang guru biasanya menggunakan
gabungan berapa pendekatan serta kaedah mengajar tertentu. Rancangan gabungan
pendekatan dan kaedah serta turutan pendekatan dan kaedah itu dilaksanakan
merupakan strategi pengajaran.
Sebagai contoh, untuk mengajar
sebuah kelas berenang, strategi pengajaran harus mempertimbangkan pendekatan
yang digunakan serta kaedah-kaedah yang perlu digunakan. Adakah kita gunakan
pendekatan individu atau pendekatan kumpulan kecil? Bila kita menerangkan
cara-cara berenang kepada pelajar patutkah kita gunakan pendekatan induktif
atau pendekatan deduktif? Di samping itu, apakah kaedah pengajaran yang boleh
kita gunakan. Antara kaedah syarahan, kaedah demostrasi dan kaedah latih tubi
yang manakah kita gunakan terlebih dahulu? Bagaimanakah kombinasinya?
Ringkasnya rancangan yang lengkap yang mengandungi pendekatan dan kaedah adalah
strategi mengajar yang dimaksudkan.
Peranan strategi pengajaran adalah
lebih penting lagi jika kita mengajar pelajar-pelajar yang berbeza dari segi
kebolehan, pencapaian, kecenderungan serta minat yang berbeza-beza. Kita perlu
rancangkan pendekatan dan kaedah yang digunakan untuk mengajar
kumpulan-kumpulan yang berbeza-beza itu. Contohnya, dalam bilik darjah KBSM
yang biasanya terdiri daripada kumpulan lemah, kumpulan serdahana serta
kumpulan cergas. Guru terpaksa memikirkan strategi pengajaran yang terdiri
daripada pelbagai kaedah mengajar untuk memenuhi keperluan semua kumpulan. Di
samping itu, setiap bilik darjah mempunyai halangan serta rintangan-rintangan
yang tersendiri seperti keadaan fizikal, kemudahan bilik darjah, nilai, norma
serta latar belakang sekolah dan murid. Lantaran itu, seseorang guru bukan
sahaja mesti menguasi berbagai-bagai kaedah mengajar tetapi yang lebih penting
lagi ialah bagaimana mengintegrasikan serta menyusun kaedah-kaedah itu untuk
membentuk strategi pengajaran yang paling berkesan dalam pengajarannya.
Kita biasanya mendengar pendapat bahawa tiada terdapat
mana-mana kaedah yang paling baik sekali. Ini amat benar kerana kaedah-kaedah
mengajar mestilah diatur untuk membentuk strategi pengajaran mengikut keadaan
di mana proses pengajaran itu berlaku. Jelasnya sesuatu kaedah pengajaran tidak
menjaminkan pencapaian matlamat pengaajaran. Yang lebih penting adalah
interaksi kaedah itu dengan kaedah-kaedah lain.
No comments:
Post a Comment