RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN PENDIDIKAN SENI VISUAL
TINGKATAN TIGA
Tarikh : 14 Januari 2011
Hari : Jumaat
Waktu / Masa : 10.30 pagi – 11.15 pagi / 45 minit
Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual
Tingkatan :
3 Rebana 1
Bilangan Pelajar :
30 orang
Bidang : Kraf Tradisional
Unit Pembelajaran : Batik – Pengenalan Batik
Objektif pengajaran dan
pembelajaran : Pada
akhir pembelajaran pelajar dapat,
1. Kognitif - Menghuraikan dan menjelaskan
sekurang-kurangnya 5 jenis alatan, bahan dan proses membuat batik secara
ringkas dan padat.
2. Psikomotor - Dapat menjawab sekurang-kurangnya 5
soalan yang dikemukakan oleh guru dengan betul dan tepat.
3. Afektif -
Mengaitkan dan mengamalkan disiplin grafik yang kemas dan bersih bagi
menghasilkan bahan aktiviti pembelajaran dengan berkesan.
Pengetahuan Sedia Ada :
1.
Pelajar telah mengetahui mengenai batik
melalui pengamatan dan pemerhatian persekitaran.
2.
Pelajar telah mengetahui mengenai
serba sedikit maklumat batik menerusi media massa dan internet.
Penggabungjalinan Kemahiran
:
1. Mengenal jenis-jenis kain dan kemahiran
industri bagi bidang Kemahiran Hidup.
2. Mengenal pasti jenis-jenis bahan kimia bagi
bidang Sains.
3. Mengenal pasti tempat-tempat yang terkenal
dengan industri penghasilan batik bagi bidang Geografi.
KBKK : Menyatakan, menghuraikan, membezakan,
menerangkan, mengklasifikasikan dan melaksanakan.
Nilai murni : Kerjasama, kreatif, estetik, berdisiplin,
kepimpinan, kekemasan dan kebersihan.
Alatan dan bahan :
1. Alatan
: ABM, LCD, komputer riba, marker pen, gunting, pembaris, pensil, pemadam, berus, dan canting (pelbagai saiz).
2. Bahan
: Gambar, sampul surat, kadboard, kertas berwarna, gam cecair, gam lekat,
cebisan kain, rosin, lilin, pewarna batik, sodium silikat, serbuk soda (soda
ash) dan gabus berabjad (diceraikan).
Sumber rujukan :
1. Buku sukatan
pelajaran Tingkatan 3.
2. Buku rujukan Pendidikan Seni Visual (Tingkatan
1-3), Hassan Mohd Ghazali, 2007, Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB), Kuala
Lumpur.
3. Rujukan guru.
i.
Nota-nota daripada Dr. Harozila Ramli, Pensyarah Studio Batik, Jabatan
Seni, Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif (FSKIK), Universiti
Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Tanjung Malim, Perak.
ii.
Blog Pembuat Batik. http://eforum1.cari.com.my/viewthread.php?tid=185094.
iii.
Malaysian Batik, Wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Malaysian_batik.
iv. Portal
Rasmi Kraftangan Malaysia. Bidang kraf Batik. http://www.kraftangan.gov
.my/craft_category/main/10&menuid=95.
Perbendaharaan
kata : Batik canting (tulis), batik cop, mencanting,
melilin, sodium silikat, serbuk soda, pemidang dan rosin
Langkah
/ masa
|
Isi
kandungan
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Set
induksi
(5 minit)
|
Menyusun
gabus berabjad dan ‘Treasure Surprise!’ sambil diiringi muzik.
Rajah 1: Set induksi
|
1. Semua pelajar
terlibat di dalam permainan ini.
2. Pelajar memeriksa
tempat duduk masing-masing dan menemui sama ada gabus berabjad yang
diceraikan atau barang yang telah disampul rapi.
3. Pelajar yang
mendapat gabus berabjad menyusun dan memadankannya di hadapan kelas.
4. Pelajar yang
mendapat bungkusan dikehendaki membuka sampul yang diterima, dan menyusun di
hadapan mengikut bahagian yang telah ditandakan oleh guru.
|
DBAE
1.
Model ASSURE:
1. Menganalisa Pelajar
i. Bagaimana keadaan
pelajar semasa memulakan kelas?
ii. Apakah reaksi dan
kelakuan pelajar?
ABM
i.
Alatan : Komputer
riba, canting, dan berus.
ii.
Bahan
Gam lekat, cebisan
kain, rosin, lilin, pewarna batik, sodium silikat dan serbuk soda.
Nilai
Berfikiran kreatif,
berdisiplin dan
kerjasama
|
Langkah
1
(15
minit)
|
1. Pengenalan
Batik
Aras 1 :
Mengumpul
maklumat, pemahaman konsep dan penghayatan
a) Definisi
Batik
Perkataan batik berasal dari perkataan Melayu iaitu ‘Titik’
dan perkataan Jawa ‘Mba’ bererti ‘Menulis’. Oleh itu, batik bererti ‘menulis
titik-titik’.
b) Alatan
i.
Berus
ii.
Canting
Rajah 1:
Jenis-jenis
canting
Rajah 2 : Jenis dan
saiz canting
iii.
Pemidang
Rajah 3 : Pemidang
Berkaki
iv.
Dapur
v.
Sarang
c)
Bahan
i.
Kain
sutera
ii.
Kain
Nilon
iii.
Kain
Cutton
iv.
Kain
Rayon
v.
Rosin
(Damar)
vi.
Lilin
(Pepejal)
vii.
Pewarna
Batik
viii.
Sodium
Silikat
ix.
Serbuk
Soda
d)
Teknik
i.
Batik
canting
ii.
Batik
cop (blok)
iii.
Batik
skrin
iv.
Batik
pelangi
e)
Proses
i.
Melakar
Rajah 4 : Proses
melakar di atas kain
ii.
Melilin/ mencanting
Rajah 5 : Proses
melilin / mencanting
iii.
Mewarna
Rajah 6 : Proses
mewarna
iv.
Mengering
Rajah 7 : Proses
mengering
v.
Mematikan warna
Rajah 8 : Proses
mematikan warna
vi.
Merebus
Rajah 9 : Proses
merebus
vii.
Mencuci
Rajah 10 : Proses
mencuci
viii.
Kemasan
f)
Tokoh
i. Haji Che Su bin Haji Ishak
ii. Haji Ali bin Ishak
|
1. Pelajar mendengar
dengan sepenuh perhatian kepada penerangan daripada guru.
2. Pelajar melihat,
memerhati dan memegang alatan dan bahan (daripada bungkusan yang dibuka oleh
pelajar di semasa set induksi) yang disediakan.
3. Pelajar
dapat menghuraikan dan menjelaskan sekurang-kurangnya 5 jenis alatan, bahan
dan proses membuat batik secara ringkas dan padat. (Kognitif)
4. Pelajar
dapat mengenalpasti 4 jenis teknik yang digunakan di dalam menghasilkan batik
dengan tepat.
5. Pelajar dapat
mengetahui dengan lebih lanjut mengenai proses dalam batik, menerusi tayangan
video penghasilan serta gambar-gambar mengikut langkah-langkah proses
penghasilan batik.
6. Pelajar mendengar
dan menonton, kemudian bertanyakan soalan kepada guru.
7. Pelajar dapat
mengetahui serba sedikit mengenai tokoh-tokoh penting dalam penghasilan batik
dan kewujudan industri batik di Kelantan dan Terengganu.
|
DBAE:
1.
Sejarah Seni
Pelajar mengkaji
mengenai penghasilan karya batik pada zaman dahulu dan kini serta tokoh
secara ringkas
2.
Estetik
Pelajar dapat
mempertimbangkan sifat, kesan, makna dan nilai seni batik.
3.
Model ASSURE
4. Gunakan media dan
bahan
i. Media dan bahan bagi penghasilan batik
ii. Komputer dan LCD
untuk menunjukkan teori dan memasang lagu.
iii. Buku rujukan bagi
membantu pemahaman pelajar.
ABM
i.
Alatan :
Komputer riba, LCD,
buku rujukan, buku sukatan pelajaran, buku latihan, canting dan berus.
ii.
Bahan
Cebisan kain, rosin,
lilin, pewarna batik, sodium silikat dan serbuk soda.
Nilai
Berfikiran kreatif,
inovatif, kerjasama dan berdisiplin.
|
Langkah
2
(15
minit)
|
Aktiviti Seni
Aras 2
:
Menggunakan
alat, bahan dan teknik yang sesuai untuk penghasilan bahan
Membuat panel/carta
alir berkaitan alatan, bahan, teknik dan proses dalam penghasilan batik.
|
1. Para pelajar
berkumpul di kumpulan masing-masing (4
kumpulan) yang telah dibahagikan oleh guru.
2. Setiap kumpulan mendapat satu
sampul dan mereka mendapatkan bahan-bahan dan alatan lain daripada guru.
3. Pelajar melakukan
tugasan sambil bertukar-tukar gambar
(gambar di dalam sampul bercampur-aduk);
sambil mendengar muzik
4. Pelajar dapat mengaitkan dan
mengamalkan disiplin grafik yang kemas dan bersih bagi menghasilkan bahan
aktiviti pembelajaran dengan berkesan. (Afektif)
|
DBAE
1.
Penghasilan Seni
Pelajar menghasilkan
produk (panel) sebagai pengukuhan kepada Langkah 1.
2.
Model ASSURE
5. Mendapatkan
tindakbalas pelajar
Pelajar melaksanakan
dan melibatkan diri dengan aktiviti seni dengan baik.
ABM
i.
Alatan : Komputer
riba, LCD, pensel, pemadam, marker pen, gunting, berus, canting (pelbagai
saiz) dan blok batik.
ii.
Bahan :
Gambar, sampul surat,
kadboard, kertas berwarna, gam cecair, gam lekat, cebisan kain, rosin, lilin,
pewarna batik, sodium silikat, serbuk soda (soda ash).
Nilai
Kreatif, estetika,
berdisiplin dan kepimpinan
|
Langkah
3
(5
minit)
|
1.
Penilaian karya/ panel
Aras 3
:
Menghasilkan
bahan yang berkualiti, kreatif serta mampu membuat kritikan
2.
Latihan Pengukuhan
|
1. Pelajar berhenti
dari melakukan kerja-kerja dan mendengar penjelasan guru.
2. Panel yang
dihasilkan pelajar dinilai dan diberi markah.
3. Pelajar dapat menjawab
sekurang-kurangnya 5 soalan yang dikemukakan oleh guru dengan betul dan
tepat. (Psikomotor)
i. Apa itu batik? Terangkan secara ringkas.
ii. Berapa jenis alatan yang digunakan di dalam
penghasilan batik?
iii.
Mengapa saiz canting berbeza?
iv.
Apakah jenis kain yang digunakan di dalam penghasilan batik?
v. Nyatakan 4 teknik dalam batik dan apakah
perbezaan teknik-teknik itu?
vi.
Berikan proses-proses di dalam penghasilan batik secara ringkas.
vii.
Siapakah tokoh yang terkenal dalam industri batik di Kelantan?
|
DBAE
1.
Kritikan Seni
Pelajar mempelajari
dan menilai hasil pembelajaran menerusi pengamatan, kritikan serta kualiti
panel yang dihasilkan.
2.
Estetik
Pelajar dapat menilai
kesan dan nilai panel yang dihasilkan.
3.
Model ASSURE
5. Mendapatkan
tindakbalas pelajar
Pelajar melibatkan
diri secara aktif dalam sesi menilai, kritikan hasil produk serta menjawab
soalan guru.
6. Menilai bahan
Guru menilai bahan
yang dihasilkan pelajar dengan bantuan kritikan dan penilaian pelajar.
Nilai
Kreatif, estetika,
berdisiplin dan kepimpinan
|
Penutup
(5 minit)
|
Rumusan
Aktiviti
membersihkan kelas
Pameran
|
1. Pelajar mendengar
dan mencatat sebarang rumusan pelajaran yang dibuat oleh guru.
2. Pelajar melakukan
aktiviti pembersihan di dalam kelas.
3. Hasil panel / carta
alir ditampal dan dipamerkan di sudut ruangan ‘Pendidikan Seni Visual’ di
dalam kelas.
|
DBAE
1.
Menilai seluruh proses pembelajaran
Guru akan menilai dan
merumuskan aktiviti pengajaran serta pencapaian objektif pengajaran yang
dilakukan.
Nilai
Berfikiran kreatif,
inovatif,
kerjasama, kekemasan,
kebersihan dan disiplin.
|
Refleksi: ......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
No comments:
Post a Comment