RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh : 20
Feb 2011
Hari : Rabu
Masa : 10.00pg-11.20pg
Mata Pelajaran : Pendidikan Seni
Kelas : Tingkatan 2 Teratai
Bilangan Pelajar : 30 orang
Tajuk/tema : Jalinan(bertemakan
alam sekitar)
Objektif : Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,pelajar
akan dapat :
a)
Kognitif-Pelajar
dapat menerangkan semula maksud dan Jenis jalinan dengan betul.
c)
Psikomotor-Pelajar boleh mengaplikasikan pelbagai jenis
jalinan dalam lukisan bertemakan alam sekitar.
d)
Afektif-Pelajar dapat melukis menggunakan jalinan dengan
baik.
Peng. Sedia Ada : Pelajar pernah melihat berbagai jenis
jalinan di sekeliling
mereka.
Penggabung jalinan : Sesitif terhadap jalinan alam
sekitar dalam penghasilan
Lukisan.
Alat Bantu Mengajar : (a) contoh objek yang mempunyai
jalinan.
(b)
contoh-contoh gambar jalinan.
Rujukan : Buku teks pendidikan seni visual
tingkatan 2.
Langkah/Masa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti P & P
|
Catatan
|
Set Induksi
(5minit)
|
Sesi pengenalan tajuk
|
|
DBAE:
Disiplin kritikan seni.
|
Langkah 1
(15 minit)
|
ARAS 1
Pengenalan
Jenis-jenis jalinan
-jalinan tampak
-jalinan sentuh
Ciri-ciri jalinan
-lembut
-kasar
-licin dll.
|
1.
Guru
menerangkan maksud dan jenis-jenis jalinan.
|
DBAE :
Disiplin sejarah seni.
ASSURE :
Analyse learner.
|
Langkah 2
(15 minit)
|
ARAS 2
Sesi di luar bilik darjah
-Penerangan objek yang mempunyai jalinan
-fungsi jalinan bagi setiap objek
|
|
DBAE :
Disiplin estetik seni.
|
Langkah 3
(35 minit)
|
ARAS 3
Penghasilan karya jalinan tampak(bertemakan alam sekitar)
|
1.
Guru
meminta pelajar menghasilkan lukisan menggunakan jalinan berdasarkan tema.
|
DBAE :
Disiplin penghasilan karya/produk.
|
Penutup
(10 minit)
|
Penilaian
-kritikan karya
-penerangan tentang karya
|
|
Guru dan pelajar membuat kritikan
|
No comments:
Post a Comment