Sejarah
cetakan bermula pada tahun 3000 SM, kumpulan Sumaria dikatakan telah membuat
salinan imej kulit kerang di atas tanah liat yang berbentuk empat segi,
hasilnya mereka berjaya mencetak bentuk relif. Cetakan blok kayu buatan tangan
mula muncul di negara China pada kurun ke 8. Pada ketika itu mereka menggunakan
kertas sebagai permukaan cetakan. Perkembangan cetakan negara Eropah mula
ditemui pada 1418 Masih. Pada peringkat awal cetakan adalah bertujuan untuk
bahan-bahan pendidikan, keagamaan, bahan propaganda dan cetakan tekstil untuk
pakaian. Cetakan bewarna mula diperkenalkan sekitar abad ke 15. Di negara ini
cetakan hanya bermula dengan cetakan kayu yang digunakan untuk mencetak kain
batik sarung.
Karya-karya
senicetak terhasil menerusi media potongan kayu. Misalnya, menerusi karya yang
berjudul ‘A Waiting’ oleh Tan Tee Chie dan ‘Pertunjukan Boneka’ oleh Lim MU
Hea. Subjek-subjek genre dan kemasyarakatan seperti alam pekerjaan serta
langskap persekitaran jelas kelihatan
menerusi pengolahan konvensional hitam putih yang bertenaga.
Kemudian,
muncul Lee Joo For dan Abdullah Latif MOhidin dengan cetakan-cetakan gurisan
asid mujarad dan semimujarad pada pertengahan dekat 1960 an. Kemudian diikuti
oleh pelukis-pelukis lain seperti Seah Kim Joo dan T.K Karan menerusi cetakan
monotaip. Nama-nama seperti Long Thien Shih, Ibrahim Ismail dan Lee Kian Seng
pula muncul menjelang akhir dekat 1960 an. Menjelang akhir 1970 an, lahirlah
ramai seniman-seniman seni cetak negara seperti Poniran Amin, Ismail Latif,
Mansor Ibrahim, Awang Damit Ahmad dan Jamil Mat Isa.
No comments:
Post a Comment